C&A lijdt opnieuw verlies in België | RetailDetail

C&A lijdt opnieuw verlies in België

C&A lijdt opnieuw verlies in België
Shutterstock

Kledingketen C&A heeft ook in 2016 een tik gekregen in België. Naast een omzetdaling moest het Nederlandse bedrijf ook een verlies slikken: het is al het tweede jaar op rij dat C&A in België rode cijfers in de boeken schrijft.

Slecht weer

De omzet van de Belgische winkels daalde in 2016 met 3,9% naar 447 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat viel terug van net geen miljoen euro winst, naar een verlies van 18,6 miljoen euro. Ook het nettoverlies vervijfvoudigde naar 19,8 miljoen euro. Volgens woordvoerder Tom Delforge zijn die slechte cijfers toe te schrijven aan een aantal factoren. Zowel in de winter als in de zomer was er sprake van slechte weersomstandigheden, waardoor C&A met fikse kortingen moest smijten om voldoende producten over de toonbank te krijgen.

 

“Het aantal verkochte producten bleef vrijwel constant, terwijl de omzet daalde door structurele prijsverlagingen en agressieve kortingen”, aldus Delforge aan De Tijd.

 

Nieuwe CEO

C&A investeert in heel Europa maar liefst 1 miljard euro om de cijfers terug op niveau te krijgen. Daarbij worden alle winkels opgefrist en wordt er ook werk gemaakt van een betere online strategie. De bedoeling is dat op vijf jaar tijd ongeveer 80% van de winkels vernieuwd is. Daarnaast zullen er ook een aantal niet rendabele winkels de deuren moeten sluiten. In België heeft C&A 138 winkels, waar 1.800 mensen werken. Het Europese hoofdkantoor is in Vilvoorde te vinden en daar worden nog eens 400 mensen tewerkgesteld.

 

Ongeveer een maand geleden stelde C&A ook Alain Caparros aan als de nieuwe CEO voor de Europese activiteiten. Daarmee koos het bedrijf tegen de traditie in voor een buitenstaander.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.