C&A trekt zich terug uit Rusland | RetailDetail

C&A trekt zich terug uit Rusland

C&A trekt zich terug uit Rusland
Shutterstock

Textielketen C&A trekt zich volledig terug uit Rusland. Voor de winkels in Rusland werkt C&A samen met de Russian Trade Group, maar die samenwerking is nu stopgezet. Ook Mexx heeft besloten om alle winkels in het land te sluiten.

Beslissing in februari genomen

De beslissing over de terugtrekking is bovendien al enkele maanden geleden genomen, want de samenwerking tussen de twee partijen werd in februari al stopgezet. Die beslissing kwam er omdat C&A niet meer verder wil met winkels die volgens het franchisemodel werken.

 

De Russian Trade Group werkte sinds 2004 samen met C&A en baatte 11 vestigingen van de keten uit. De laatste winkel zal binnenkort de deuren sluiten en voorlopig zijn er nog geen nieuwe plannen om in het land verder te gaan.

 

C&A lanceerde in februari een nieuwe strategie, waarbij het de volledige organisatie wil moderniseren, om zo de dalende omzetten een halt toe te roepen. Daarbij werden er ook een flink aantal niet rendabele winkels gesloten. De uitvoering van die nieuwe strategie gaat gepaard met een investering van 1 miljard euro. Binnen vijf jaar moeten daarbij 80 procent van de winkels vernieuwd zijn.

 

Ook Mexx weg uit Rusland

Het Nederlandse C&A is niet de enige modeketen die het heeft gezien in Rusland, want ook Mexx, dat tegenwoordig in handen is van het Turkse Eroglu, trekt zich volledig terug uit het land. De Russische winkels werden uitgebaat door franchisenemer BNS Group, maar zijn al een tijdje niet meer rendabel. Daarom zal op 31 juli het laatste filiaal de deuren sluiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.