C&A wil anderen aanzetten tot biokatoen | RetailDetail

C&A wil anderen aanzetten tot biokatoen

C&A wil anderen aanzetten tot biokatoen

Organisch katoen levert aanzienlijke milieu-, sociale en economische voordelen op, maar de wereldwijde productie van biokatoen blijft dalen, ondanks de stijgende vraag. Marktleider C&A pleit daarom voor meer internationale samenwerking.

"Kritiek punt voor biokatoen bereikt"

Tot en met 2011 steeg de productie van biokatoen in de hele wereld continu, maar sindsdien zijn de oogstopbrengsten in de daaropvolgende periode met 8% gedaald, ondanks het feit dat de helft van alle katoenlanden de productie van biokatoen verhoogd heeft.

 

Door de beperkte kennis over biologische teeltmethoden in de producerende landen en vooral door het gebrek aan samenwerking vanwege de afzetmarkten met de lokale gemeenschappen, is het huidige aandeel van biokatoen binnen de totale wereldproductie van katoen blijven steken op nauwelijks één procent. En dat terwijl de vraag naar organisch katoen blijft stijgen.

 

"We bevinden ons nu op een kritiek punt waarop de vraag naar biokatoen de beschikbaarheid overtreft. De daarmee gepaard gaande onzekerheid dreigt langlopende investeringen in biokatoen in gevaar te brengen", zegt Thorsten Rolfes van C&A Europe.

Ieder zijn verantwoordelijkheid

Als wereldwijd marktleider in kleding van organisch katoen – en dus rechtstreeks betrokken partij – luidt C&A nu de alarmbel. Volgens de kledingketen dragen alle textielbedrijven "een buitengewone verantwoordelijkheid" voor het milieu én de levensomstandigheden van de lokale telers.

 

"Merkbedrijven spelen een sleutelrol bij de ontwikkeling van biokatoen. Hoewel al enkele bedrijven actief zijn, toont de bevoorradingscrisis aan dat er nog veel meer gedaan moet worden. Samenwerking is daarbij het centrale trefwoord. De samenwerking met experts, gemeenten en regeringen ter plaatse levert een belangrijke bijdrage aan de ontplooiing van het volledige potentieel van biokatoen", aldus Rolfes.

 

"Maar niet alleen in de productielanden, ook op de afzetmarkten kunnen ondernemingen iets bewerkstelligen, door hun klanten voor het thema 'biokatoen' te sensibiliseren." Daartoe publiceerde C&A zopas een heuse folder met als titel 'Biokatoen voor iedereen elke dag'.

 

"In 2020 al onze kleding duurzaam"

In 2013 verkocht C&A meer dan 110 miljoen kledingstukken van biokatoen. "Organisch katoen is nu goed voor 38% van onze totale katoenverkoop, maar daar stopt het niet", zegt Ingrid Zeegers, hoofd sustainable business development bij C&A Europe. "We zetten koers naar een verdubbeling van de verkoop van biokatoen en willen ervoor zorgen dat in 2020 al onze kleding duurzaam is."

 

Om dat doel te bereiken "hebben we meer zaden, meer producenten en meer verkopers nodig. Door samen te werken met onze collega's in de sector en met experts in het veld, moet het ons lukken", maakt Ingrid Zeegers zich sterk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.