C&A wil anderen aanzetten tot biokatoen | RetailDetail

C&A wil anderen aanzetten tot biokatoen

C&A wil anderen aanzetten tot biokatoen

Organisch katoen levert aanzienlijke milieu-, sociale en economische voordelen op, maar de wereldwijde productie van biokatoen blijft dalen, ondanks de stijgende vraag. Marktleider C&A pleit daarom voor meer internationale samenwerking.

"Kritiek punt voor biokatoen bereikt"

Tot en met 2011 steeg de productie van biokatoen in de hele wereld continu, maar sindsdien zijn de oogstopbrengsten in de daaropvolgende periode met 8% gedaald, ondanks het feit dat de helft van alle katoenlanden de productie van biokatoen verhoogd heeft.

 

Door de beperkte kennis over biologische teeltmethoden in de producerende landen en vooral door het gebrek aan samenwerking vanwege de afzetmarkten met de lokale gemeenschappen, is het huidige aandeel van biokatoen binnen de totale wereldproductie van katoen blijven steken op nauwelijks één procent. En dat terwijl de vraag naar organisch katoen blijft stijgen.

 

"We bevinden ons nu op een kritiek punt waarop de vraag naar biokatoen de beschikbaarheid overtreft. De daarmee gepaard gaande onzekerheid dreigt langlopende investeringen in biokatoen in gevaar te brengen", zegt Thorsten Rolfes van C&A Europe.

Ieder zijn verantwoordelijkheid

Als wereldwijd marktleider in kleding van organisch katoen – en dus rechtstreeks betrokken partij – luidt C&A nu de alarmbel. Volgens de kledingketen dragen alle textielbedrijven "een buitengewone verantwoordelijkheid" voor het milieu én de levensomstandigheden van de lokale telers.

 

"Merkbedrijven spelen een sleutelrol bij de ontwikkeling van biokatoen. Hoewel al enkele bedrijven actief zijn, toont de bevoorradingscrisis aan dat er nog veel meer gedaan moet worden. Samenwerking is daarbij het centrale trefwoord. De samenwerking met experts, gemeenten en regeringen ter plaatse levert een belangrijke bijdrage aan de ontplooiing van het volledige potentieel van biokatoen", aldus Rolfes.

 

"Maar niet alleen in de productielanden, ook op de afzetmarkten kunnen ondernemingen iets bewerkstelligen, door hun klanten voor het thema 'biokatoen' te sensibiliseren." Daartoe publiceerde C&A zopas een heuse folder met als titel 'Biokatoen voor iedereen elke dag'.

 

"In 2020 al onze kleding duurzaam"

In 2013 verkocht C&A meer dan 110 miljoen kledingstukken van biokatoen. "Organisch katoen is nu goed voor 38% van onze totale katoenverkoop, maar daar stopt het niet", zegt Ingrid Zeegers, hoofd sustainable business development bij C&A Europe. "We zetten koers naar een verdubbeling van de verkoop van biokatoen en willen ervoor zorgen dat in 2020 al onze kleding duurzaam is."

 

Om dat doel te bereiken "hebben we meer zaden, meer producenten en meer verkopers nodig. Door samen te werken met onze collega's in de sector en met experts in het veld, moet het ons lukken", maakt Ingrid Zeegers zich sterk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.