Caroline Biss naar Duitsland

Caroline Biss pakt Duitse markt aan

Caroline Biss pakt Duitse markt aan

De Benelux is te klein geworden voor het snelgroeiende modelabel Caroline Biss: op 24 september opent het Belgische merk een winkel in Düsseldorf, volgend jaar volgt ook Keulen. 

Klaar voor nieuwe stap

Sinds het crisisjaar 2008 is Caroline Biss met 70% gegroeid (oftewel bijna 10% per jaar), vernemen we van Bart Saelen, die samen met zijn echtgenote Ann-Christine Bouckaert het bedrijf leidt. De geconsolideerde bedrijfsopbrengsten bedroegen 38,7 miljoen euro in 2015. “Het wijst erop dat we een sterk product hebben. Nu zijn we klaar zijn voor een nieuw verhaal. We zitten aan de limieten van ons groeipotentieel in de Benelux.” Daarom zet Caroline Biss de stap naar Duitsland.


Het zijn doordachte keuzes: er is nog koopkracht in Duitsland en de culturele verschillen zijn beperkt. Düsseldorf is de modestad van Duitsland en heeft een sterke winkelkern. “We hebben een mooi pand gevonden van een kleine 200m² met een front van 11 meter, in de Grabenstrasse, met interessante buren als Hugo Boss, MarcCain, Dorothee Schumacher en Floris van Bommel. Ik heb graag goede buren. Je versterkt elkaar. In Keulen zullen we een pand van 160m² innemen in de Mittelstrasse.”

 

Duidelijke merkidentiteit

Het succes van Caroline Biss is te danken aan een duidelijke merkidentiteit, meent Saelen: “In mode moet je een ijzersterke formule hebben, en trouw blijven aan jezelf. Wij richten ons bewust op een welomlijnde doelgroep: dames vanaf 35 jaar die jong van geest zijn en die er bij elke gelegenheid goed willen uitzien, ook al hebben ze niet noodzakelijk een maatje 36. Hun probleem lossen we op. Onze klanten kunnen haast blind bij ons kopen, ze weten dat ze altijd complimenten zullen krijgen over hun outfit.”

 

Caroline Biss verkoopt zijn collecties in multimerkenwinkels in de Benelux en enkele andere landen, maar heeft ook een webshop en een netwerk van eigen winkels in de grotere steden: vijftien in België, negen in Nederland en twee in Luxemburg. Expansieplannen voor België heeft Caroline Biss niet meer. “We zijn zo goed als rond, tenzij er één van onze grote multimerkenklanten zou wegvallen. In Nederland willen we nog enkele leemtes invullen. Onder andere in Breda zijn we nog op zoek.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.