CBW-Mitex: Modische branches worstelen met onzekere consument

CBW-Mitex: Modische branches worstelen met onzekere consument

De onzekere consument bezorgt de detailhandel hoofdpijn. In de eerste helft van dit jaar had de mode-, schoenen- en woonbranche veel last van het extreem lage consumentenvertrouwen, waardoor de omzetten in alle mode- en woonsegmenten achterblijven. Dat schrijft brancheorganisatie CBW-MITEX in een persbericht.

Op de politieke agenda

De omzetachterstand in de modebranche daalde van 2,8% in het eerste kwartaal naar 5,2% tot en met juni. In de schoenendetailhandel sloeg de omzetplus van 6,7% na het eerste kwartaal om in een min. De gemiddelde omzetachterstand na zes maanden is nu 3,5%. De woonbranche blijft net als na het eerste kwartaal ook na zes maanden 8,5% achter lopen op de omzet vorig jaar.

 

CBW-MITEX vindt dat herstel van het consumentenvertrouwen een speerpunt moet worden van het kabinet dat na de verkiezingen van 12 september aanstaande moet aantreden. Het bestedingspatroon moet ombuigen naar een opwaartse spiraal.

Randvoorwaarden

Jan Dirk van der Zee, directeur bij CBW-MITEX: “Duidelijkheid is nodig over thema’s als pensioenen, hypotheken en bijvoorbeeld zorg- en opvangkosten.  Met helderheid hierover ontzorg je de consument al heel veel. Samen met prikkels om de werkgelegenheid te stimuleren, werk je dan aan de randvoorwaarden om het juiste bestedingsklimaat te creëren.”


BTW-verhoging

De aangekondigde BTW-verhoging van 2% per 1 oktober is eerst nog een hobbel met een averechts effect op de bestedingen: “Economie is ook heel veel psychologie. Voor de consument wordt het leven duurder en dat maakt hem nog voorzichtiger in zijn uitgavenpatroon.
De overheid haalt honderden miljoenen extra belastinginkomsten op, maar houdt zich doof voor de constatering dat veel meer ondernemers dan nodig is door deze BTW-verhoging middenin het verkoopseizoen hun bedrijfsactiviteiten moeten staken."

 

"Dat is een meer dan pijnlijke constatering voor een branche waarin 150.000 werknemers nu nog een baan vinden. Het nieuwe kabinet zullen we bestoken met prikkels om ondernemers wèl op de goede manier te ondersteunen,” aldus de directeur van de brancheorganisatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top