CBW-Mitex: Modische branches worstelen met onzekere consument

CBW-Mitex: Modische branches worstelen met onzekere consument

De onzekere consument bezorgt de detailhandel hoofdpijn. In de eerste helft van dit jaar had de mode-, schoenen- en woonbranche veel last van het extreem lage consumentenvertrouwen, waardoor de omzetten in alle mode- en woonsegmenten achterblijven. Dat schrijft brancheorganisatie CBW-MITEX in een persbericht.

Op de politieke agenda

De omzetachterstand in de modebranche daalde van 2,8% in het eerste kwartaal naar 5,2% tot en met juni. In de schoenendetailhandel sloeg de omzetplus van 6,7% na het eerste kwartaal om in een min. De gemiddelde omzetachterstand na zes maanden is nu 3,5%. De woonbranche blijft net als na het eerste kwartaal ook na zes maanden 8,5% achter lopen op de omzet vorig jaar.

 

CBW-MITEX vindt dat herstel van het consumentenvertrouwen een speerpunt moet worden van het kabinet dat na de verkiezingen van 12 september aanstaande moet aantreden. Het bestedingspatroon moet ombuigen naar een opwaartse spiraal.

Randvoorwaarden

Jan Dirk van der Zee, directeur bij CBW-MITEX: “Duidelijkheid is nodig over thema’s als pensioenen, hypotheken en bijvoorbeeld zorg- en opvangkosten.  Met helderheid hierover ontzorg je de consument al heel veel. Samen met prikkels om de werkgelegenheid te stimuleren, werk je dan aan de randvoorwaarden om het juiste bestedingsklimaat te creëren.”


BTW-verhoging

De aangekondigde BTW-verhoging van 2% per 1 oktober is eerst nog een hobbel met een averechts effect op de bestedingen: “Economie is ook heel veel psychologie. Voor de consument wordt het leven duurder en dat maakt hem nog voorzichtiger in zijn uitgavenpatroon.
De overheid haalt honderden miljoenen extra belastinginkomsten op, maar houdt zich doof voor de constatering dat veel meer ondernemers dan nodig is door deze BTW-verhoging middenin het verkoopseizoen hun bedrijfsactiviteiten moeten staken."

 

"Dat is een meer dan pijnlijke constatering voor een branche waarin 150.000 werknemers nu nog een baan vinden. Het nieuwe kabinet zullen we bestoken met prikkels om ondernemers wèl op de goede manier te ondersteunen,” aldus de directeur van de brancheorganisatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

CNV naar rechtbank in nasleep faillissement Tuunte

21/11/2017

Vakbond CNV heeft besloten om naar de rechter te stappen in de nasleep van het faillissement en de doorstart van de modeketen Tuunte. Daarbij vielen er 250 ontslagen: volgens de vakbond was dat de hoofdreden voor het faillissement.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Back to top