CBW-Mitex: Modische branches worstelen met onzekere consument

CBW-Mitex: Modische branches worstelen met onzekere consument

De onzekere consument bezorgt de detailhandel hoofdpijn. In de eerste helft van dit jaar had de mode-, schoenen- en woonbranche veel last van het extreem lage consumentenvertrouwen, waardoor de omzetten in alle mode- en woonsegmenten achterblijven. Dat schrijft brancheorganisatie CBW-MITEX in een persbericht.

Op de politieke agenda

De omzetachterstand in de modebranche daalde van 2,8% in het eerste kwartaal naar 5,2% tot en met juni. In de schoenendetailhandel sloeg de omzetplus van 6,7% na het eerste kwartaal om in een min. De gemiddelde omzetachterstand na zes maanden is nu 3,5%. De woonbranche blijft net als na het eerste kwartaal ook na zes maanden 8,5% achter lopen op de omzet vorig jaar.

 

CBW-MITEX vindt dat herstel van het consumentenvertrouwen een speerpunt moet worden van het kabinet dat na de verkiezingen van 12 september aanstaande moet aantreden. Het bestedingspatroon moet ombuigen naar een opwaartse spiraal.

Randvoorwaarden

Jan Dirk van der Zee, directeur bij CBW-MITEX: “Duidelijkheid is nodig over thema’s als pensioenen, hypotheken en bijvoorbeeld zorg- en opvangkosten.  Met helderheid hierover ontzorg je de consument al heel veel. Samen met prikkels om de werkgelegenheid te stimuleren, werk je dan aan de randvoorwaarden om het juiste bestedingsklimaat te creëren.”


BTW-verhoging

De aangekondigde BTW-verhoging van 2% per 1 oktober is eerst nog een hobbel met een averechts effect op de bestedingen: “Economie is ook heel veel psychologie. Voor de consument wordt het leven duurder en dat maakt hem nog voorzichtiger in zijn uitgavenpatroon.
De overheid haalt honderden miljoenen extra belastinginkomsten op, maar houdt zich doof voor de constatering dat veel meer ondernemers dan nodig is door deze BTW-verhoging middenin het verkoopseizoen hun bedrijfsactiviteiten moeten staken."

 

"Dat is een meer dan pijnlijke constatering voor een branche waarin 150.000 werknemers nu nog een baan vinden. Het nieuwe kabinet zullen we bestoken met prikkels om ondernemers wèl op de goede manier te ondersteunen,” aldus de directeur van de brancheorganisatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Back to top