China ligt Burberry zwaar op de maag | RetailDetail

China ligt Burberry zwaar op de maag

China ligt Burberry zwaar op de maag

De Britse modegroep Burberry blijft last ondervinden van tegenvallende verkopen in Azië. Vooral in China, waar het bedrijf een derde van zijn omzet realiseert, loopt het moeilijk.

Europa en Amerika’s compenseren Azië

Burberry realiseerde in de eerste zes maanden van zijn boekjaar 2015/2016 een omzet van 1,079 miljard pond, omgerekend net geen anderhalf miljard euro. Dat is licht beter dan de 1,065 miljard pond uit dezelfde periode van het voorgaande boekjaar. De verbetering kwam vooral op rekening van de verkopen in de Amerika’s, waar de omzet van 270 naar 286 miljoen pond (385 miljoen euro) steeg.

 

In Azië was er daarentegen een daling van 385 naar 377 miljoen pond (500 miljoen euro). Vooral de terugval van de economische groei in China deed de verkopen geen goed: sinds in de strijd tegen corruptie het schenken luxegoederen aan ambtenaren aan banden is gelegd, heeft het concern er bovendien een deel van zijn doelgroep verloren.

 

Voorts merkte het dat heel wat Chinezen liever hun aankopen in Europa deden, waar ze konden profiteren van een goedkope euro. In de regio "Europa, het Midden-Oosten en India" liep de verkoop dan ook weer wat vlotter, met een toename van 410 naar 416 miljoen pond (560 miljoen euro).

 

Voor de tweede helft van het boekjaar verwacht Burberry een ééncijferige groei van de verkopen op vergelijkbare basis. Daarnaast wil het bedrijf zich concentreren op kostenbeheersing: onder meer de reisuitgaven en de marketingbudgetten zullen in het oog worden gehouden. Zo zou de vergelijkbare brutowinst voor het boekjaar 2015/2016, dat eind maart afsluit, moeten uitkomen op zowat 445 miljoen pond (600 miljoen euro), licht onder de 456 miljoen pond van het vorige boekjaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.