Consument kleedt zich steeds goedkoper | RetailDetail

Consument kleedt zich steeds goedkoper

Consument kleedt zich steeds goedkoper
Foto: Shutterstock

Shoppers geven elk jaar minder uit aan kleding en schoenen. De vele kortingen en de scherpe prijsconcurrentie in de moderetail zorgen ervoor dat de bestedingen aan kledij bijna overal in Europa al sinds 2006 dalen.

 

Invoerprijs stijgt, verkoopprijs daalt

In België besteedt de consument al vijf jaar op rij minder geld aan het kopen van kleren en schoenen: terwijl een gemiddeld gezin in 2012 volgens de FOD Economie 1.756 euro uitgaf om zich te kleden, besteedde men in 2016 nog maar 1.472 euro. In liefst 21 van de 28 EU-landen ziet Eurostat dezelfde dalende lijn en dat al sinds 2006, schrijft Gazet van Antwerpen.

 

De cijfers duiden er niet op dat mensen minder kopen, wel dat ze steeds goedkoper shoppen, meent Christine Mattheeuws van de Belgische zelfstandigenorganisatie NSZ. Ook in Nederland valt inderdaad op dat de prijzen van kledij dalen: een kledingstuk dat in 2002 gemiddeld 107 euro kostte, kostte in 2015 gemiddeld nog 98 euro, berekende het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

 

Bijzonder is dat de invoerprijs van kleding, gemiddeld genomen, volgens het CBS sinds 2008 nochtans stijgt. De grondstofprijzen gingen omhoog – vooral de katoenprijs steeg – en strengere milieu- en looneisen zorgden ervoor dat de inkoopprijzen omhooggingen, terwijl aan consumentenzijde de prijzen net daalden. Het betekent een toenemende druk op de marges, veroorzaakt door de komst van erg succesvolle prijsbrekers (denk aan H&M en Primark) en de vele kortingsacties overal.

 

"Wie betaalt tegenwoordig nog de volle pot?"

“Vandaag valt haast elke maand wel ergens korting te rapen. Is het niet in de winkels, dan wel online. Wie betaalt tegenwoordig nog de volle pot voor een nieuwe trui of een paar schoenen? Je moet haast gek zijn”, legt Christine Mattheeuws de heersende mentaliteit uit. De voortdurende kortingsacties nemen ook grotendeels het succes van de traditionele koopjesperiodes weg. In België, waar de winterkoopjesperiode vorige week officieel van start ging, zijn de verwachtingen van handelaren overwegend pessimistisch. Een op drie modehandelaars vreest er een minder goede soldenperiode dan vorig jaar, aldus Mode Unie.

 

Ook slechts 19% van de kleding- en schoenenwinkels bevraagd door NSZ verwacht een omzetstijging ten opzichte van vorig jaar. De gemiddelde omzetstijging tijdens de wintersolden vorig jaar bedroeg nochtans al slechts 1%. “Na een eerder slecht najaar was het eerste soldenweekend goed voor een omzetstijging van 3% tegenover het eerste soldenweekend vorig jaar. Een opsteker, maar zeker niet goed genoeg”, aldus Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.