Coolcat nog dieper in de rode cijfers | RetailDetail

Coolcat nog dieper in de rode cijfers

Coolcat nog dieper in de rode cijfers
Shutterstock

Modeketen Coolcat, onderdeel van de groep rond ondernemer Roland Kahn, is er in 2016 niet in geslaagd om het verlies terug te dringen. Integendeel: er werd meer dan de helft meer verlies gemaakt dan een jaar eerder.

Verlies stijgt, omzet daalt

In 2015 leed Coolcat een verlies van 11 miljoen euro en in 2016 is dat nettoverlies verder opgelopen tot 18,6 miljoen euro. Vorig jaar werd er nochtans een verbeterplan opgesteld, maar dat lijkt dus nog niet het gewenste effect te hebben. Ook de omzet daalde met 7% naar 129 miljoen euro. Kahn had eerder dit jaar de hoop uitgesproken dat de Coolcat dit jaar opnieuw winst zou halen, maar zover lijkt het niet te zullen komen. Binnen het bedrijf klinkt er ook heel wat onzekerheid rond het herstel en de toekomst van de modeketen.

 

In een nieuwe overeenkomst is alvast vastgelegd dat ING nog tot 1 september 2018 de keten blijft financieren, al kan de bank de leningen wel opeisen als het herstel niet de gewenste richting uitgaat.

 

“2016 is inderdaad heel moeilijk geweest. We hebben veel afschrijvingen gedaan op voorraden en zijn begonnen met een herstructurering om de continuïteit te kunnen waarborgen. Dat is uiteindelijk het belangrijkst. Hoewel de eerste tekenen gunstig zijn heerst er natuurlijk nog wel grote onzekerheid, daarom ga ik geen voorspelling doen voor het komende jaar”, liet oprichter Roland Kahn weten aan Quote.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.