Corona duwt Zalando weer in rode cijfers

Corona duwt Zalando weer in rode cijfers
Beeld: Shutterstock.com

Zalando heeft voorlopige resultaten voor het eerste kwartaal bekendgemaakt, en die zijn niet bepaald positief. Het bedrijf wil nu zijn platformwerking versnellen en zijn partners nog meer ondersteunen, in de hoop de gevolgen van de coronacrisis wat te beperken.

 

Herstel sinds april

Zalando publiceerde eind maart al een omzetwaarschuwing. In een nieuwe update geeft de Duitse modewebwinkel nu wat meer details, al gaat het ook hier om voorlopige cijfers. In de eerste drie weken na 9 maart constateerde het bedrijf een negatieve groei van het bruto handelsvolume van 8% op jaarbasis. Sinds begin deze maand begon dat volume wel weer te groeien ten opzichte van vorig jaar.

 

Op dit moment gaat Zalando uit van een groei van 13,1 tot 14,3% tot 1,98 à 2,0 miljard euro. De omzet zou dan weer moeten uitkomen tussen 1,52 en 1,54 miljard euro. Verder houdt het bedrijf rekening met een aangepast bedrijfsverlies van 90 tot 110 miljoen euro, onder meer als gevolg van een eenmalige voorraadafschrijving van 40 miljoen euro. Zalando stelt dat het ook in deze moeilijke tijden kan blijven investeren, dankzij de kaspositie van ongeveer 1,03 miljard euro.

 

Nieuwe voordelen

Zalando wil zijn platformwerking versnellen en lanceerde eind maart al een speciaal aanbod voor nieuwe Nederlandse en Duitse partners. Wie zich aanmeldde voor het zogenaamde Connected Retail programma, moest tijdelijk geen commissies betalen. Volgens Twinkle zijn enkele tientallen Nederlandse fysieke winkels intussen ingegaan op het aanbod.

 

De Duitse kledingwebwinkel biedt nu extra ondersteuning voor zijn partners. Een snellere uitbetaling moet een betere cashflow garanderen en bovendien krijgen de partners meer zichtbaarheid op het platform dankzij Zalando Marketing services.

 

"In de toekomst zullen we onze inspanningen en investeringen richten op het versnellen van onze platformstrategie tijdens deze crisis. Voor de mode-industrie is het nu tijd om online te gaan. We kunnen een verschil maken door onze partners te ondersteunen bij de groei van hun bedrijf op ons platform", zegt co-CEO Rubin Ritter.