Crisis raakt modewinkels keihard

Crisis raakt modewinkels keihard

Modewinkels in Nederland maken moeilijke tijden door. Alleen speelgoedwinkels doen het nog slechter, meldt de NOS op basis van cijfers van brancheorganisatie CBW-Mitex en marktonderzoeker GfK. De crisis heeft vooral de modewinkels in de winkelstraten hard geraakt, waarbij merken als Esprit, Mexx en Miss Etam het slecht zouden doen.


De omzet in de kledingsector daalt tot nu toe dit jaar met 6 procent, terwijl volgens de betrokken organisaties ook het aantal winkelsluitingen aan het stijgen is. Die cijfers komen bovenop de ontwikkeling dat in 2010 voor het eerst het aantal verkochte kledingstukken is gedaald tot onder de 300 miljoen. Volgens marktonderzoeker GfK is dat een trendbreuk.

De crisis heeft echter niet op alle spelers veel invloed. Webwinkels blijven populair bij consumenten die hun garderobe willen uitbreiden, terwijl ook warenhuizen Bijenkorf en V&D het goed zouden doen. Ook relatieve nieuwkomer Primark zou het goed doen in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top