Crisis raakt modewinkels keihard | RetailDetail

Crisis raakt modewinkels keihard

Crisis raakt modewinkels keihard

Modewinkels in Nederland maken moeilijke tijden door. Alleen speelgoedwinkels doen het nog slechter, meldt de NOS op basis van cijfers van brancheorganisatie CBW-Mitex en marktonderzoeker GfK. De crisis heeft vooral de modewinkels in de winkelstraten hard geraakt, waarbij merken als Esprit, Mexx en Miss Etam het slecht zouden doen.


De omzet in de kledingsector daalt tot nu toe dit jaar met 6 procent, terwijl volgens de betrokken organisaties ook het aantal winkelsluitingen aan het stijgen is. Die cijfers komen bovenop de ontwikkeling dat in 2010 voor het eerst het aantal verkochte kledingstukken is gedaald tot onder de 300 miljoen. Volgens marktonderzoeker GfK is dat een trendbreuk.

De crisis heeft echter niet op alle spelers veel invloed. Webwinkels blijven populair bij consumenten die hun garderobe willen uitbreiden, terwijl ook warenhuizen Bijenkorf en V&D het goed zouden doen. Ook relatieve nieuwkomer Primark zou het goed doen in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.