De ontwikkeling in de retailbranche: online én offline winkelen

Omoda

(Publireportage) Ondanks de exponentiële groei van e-commerce in het voorbije decennium, vindt het overgrote deel van de aankopen plaats in de fysieke winkel en dat blijft zo. Het concept van Omoda, een grote speler in de schoenenbranche, sluit daarbij goed aan op de veranderde behoeften van de moderne consument.

 

Belang van winkels tegenover webshops

De digitalisering van de samenleving, de opkomst van mobiele apparaten en het wijdverbreide gebruik van de smartphone hebben in de afgelopen jaren de online verkoop en het aantal webshops sterk doen toenemen. Het is echter een misverstand om te denken dat door deze verschuiving winkels overbodig zijn geworden. Het aandeel van de online aankopen neemt nog steeds toe, maar in de komende jaren zal de groei gaan afvlakken.

 

Belangrijk blijft het daarom om de marketingstrategie niet alleen te richten op webverkoop, maar zeker ook op het openen van winkels en servicepunten. Voor de winkeliers die nog geen webshop hebben, valt er op dit punt zeker winst te behalen. Het is duidelijk inmiddels dat het groeipotentieel van winkels een interessante ontwikkeling laat zien en het openen van een nieuwe vestiging winstgevend blijkt te zijn.

 

Interactie tussen webshops en fysieke winkels

Om de potentiële koper achter de laptop thuis, bij mobiele aankopen of in de winkel snel tot aankoop over te laten gaan, is het belangrijk om het koopproces zo plezierig mogelijk te maken. Met een ruime keuze in bezorg-, betaal- en retourneeropties voor zowel de online als offline verkoopkanalen, wordt de aankoop voor de consument bovendien aantrekkelijker gemaakt en zijn er weinig belemmeringen meer.

 

Het bevorderen van de interactie tussen online en offline aankopen versterkt de positie van zowel webwinkelen als fysiek shoppen. De fysieke winkel vormt een uitstekende aanvulling op de functionaliteit van de webshops en andersom geldt dat ook. De aanwezigheid van zowel webshops als winkels leidt tot meer aankopen.

 

Een voorbeeld hiervan is dat er bij Omoda dezelfde mogelijkheden zijn om te retourneren bij beide soorten verkoopkanalen, dus online én offline. Door het vergroten van de retouropties wordt de klant gemakkelijker overgehaald om een online óf offline aankoop te doen. Er is namelijk geen onderscheid meer tussen beide aankopen. Voor de onderneming betekent het hebben van een winkel ook nog eens extra opslag- en magazijnruimte, waardoor er meer voorraden kunnen worden aangelegd en er geen nee hoeft te worden verkocht.

 

Voordelen van winkels

In de winkel kan een bezoeker meteen worden verleid tot een aankoop. Vervolgens is de kans dat deze aankoop succesvol is vele malen groter, omdat er nu ook de mogelijkheid bestaat de koopwaar te monsteren en uit te proberen. Het gevolg is dat zo het aantal retouren aanzienlijk afneemt, inclusief de bijbehorende verzend- en administratiekosten.

 

Verder moeten het aantal impulsaankopen bij mode ook niet onderschat worden. Daarnaast zijn een grotere privacy, evenals de zichtbaarheid in het straatbeeld belangrijke factoren. Dit laatste heeft sowieso een grotere naamsbekendheid tot gevolg, wat meer online aankopen met zich meebrengt. Het openen van een fysieke winkel versterkt ook het consumentenvertrouwen: als consument kun je altijd terugvallen op de vertrouwde service en klachtafhandeling in de winkel.

 

Winkelen op locatie als tijdsbesteding

Voor veel mensen is winkelen een favoriete bezigheid en zelfs een hobby. Met de vergrijzing van België en Nederland, het grotere budget voor bestedingen en een verschuiving in vrijetijdsbesteding is het lucratief voor veel ondernemers om hier op in te spelen. Het is gebleken dat vooral senioren en tieners hun aankopen het liefst in de winkel doen.

 

Daarnaast neemt de winkelbeleving een belangrijke plaats in bij het doen van aankopen, zeker bij mode. De schoenen van Omoda kunnen meteen worden uitgezocht, bekeken en gepast. De herkenbare, luxueuze stijl die in steeds meer winkels van Omoda wordt doorgevoerd, boort een nieuw marktsegment aan en sluit perfect aan bij de vernieuwde behoeften van de consument, die zoekt naar een unieke winkelervaring.

 

Vergroten van klantbeleving in de winkel

Een fysieke winkel zorgt middels goede service voor een ultieme klantbeleving. De aanwezigheid van professionals in de zaak waar men direct een beroep op kan doen voor informatie en deskundig advies is voor veel consumenten de aanleiding om een winkel te bezoeken voor een eventuele aankoop.

 

Omoda beslaat een segment in de retail waar bij de aankoop van schoenen juist aan professioneel advies van een ervaren en goed opgeleide winkelmedewerker groot belang wordt gehecht. Dit doet verder niets af aan de waarde van webshops, die ook een belangrijke rol spelen in de eerste stap van het koopproces, de online oriëntatie.

 

Het openen van fysieke winkels als nieuwe marketingstrategie

Bij het inzetten op een omnichannel-strategie snijdt het mes aan beide kanten, want het is voordelig voor zowel de onderneming als de consument. Door te zorgen voor veel keuze-opties bij het online en offline winkelen en deze te mixen en te matchen, wordt het gemakkelijker voor de consument om tot aankoop over te gaan. Hierdoor stijgt de omzet, ook in de retail en wordt er direct een cashflow gegenereerd die de onderneming sneller naar winst leidt. Uit onderzoeken is namelijk gebleken dat de aanwezigheid van een fysieke winkel voor meer omzet zorgt.

 

Bij Omoda heeft dit in een bepaalde regio geleid tot 25% meer omzet. Voor de ondernemers die nog twijfelen over het oprichten van een winkel is dit gegeven zeker het overwegen waard. Niet voor niets maakt het openen van nieuwe winkels deel uit van de marketingstrategie van Omoda. Verder geldt nog altijd dat onderscheidingskracht, service en assortiment belangrijke waarden blijven om succesvol te zijn, of het nu gaat om een webshop of een fysieke winkel.

 

Bronnen:

https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/index.htm...

https://www.kooplust.com/25-redenen-waarom-stenen-winkels-online-verslaan/

https://www.customertalk.nl/nieuws/retail-in-2021-verdere-integratie-tus...

https://insights.abnamro.nl/2018/09/de-toekomst-van-de-fysieke-winkel/