Decathlon wil ‘big in Japan’ worden

Decathlon heeft zijn eerste winkel in Japan geopend. De sportketen was al jaren met de voorbereidingen bezig, want er staat veel op het spel.

 

Vier jaar opwarming

Voortaan heeft Decathlon ook fysieke winkels in Japan: het startschot voor een nationale uitrol is gegeven met de opening van een eerste vestiging in Nishinomiya, een stad die zich situeert tussen Kobe en Osaka. Decathlon heeft er zijn intrek genomen in het winkelcentrum Hankyu Nishinomiya Gardens.


In de winkel worden de eigen merken van Decathlon, zoals Quechua, Domyos en Kalenji, gepresenteerd en zijn ruimtes voorzien om de sportartikelen ter plaatse uit te proberen. De Fransman Eric Guinard moet de Japanse activiteiten van de keten in goede banen gaan leiden.


Decathlon heeft lang naar deze eerste winkelopening toe gewerkt. Al in 2015 zette de sportketen in Japan voet aan wal met een eigen webshop, waarna vorig jaar een showroom in Osaka volgde. De testshop, die Decathlon Lab werd gedoopt, is kleiner in omvang en dient vooral om klanten een beperkt assortiment te laten testen.

 

Tweede grootste markt ter wereld

Dat nu pas een eerste ‘echte’ winkel is gelanceerd, heeft er alles mee te maken dat de Franse retailer er veel voor over heeft om ‘big in Japan’ te worden: Japan zou de tweede grootste sportmarkt ter wereld zijn – enkel de Verenigde Staten zijn groter – en goed zijn voor een omzet van zo’n 11 miljard euro (in 2017). Er zijn dan ook al verschillende kapers op de kust, waaronder lokale gevestigde waarde Victoria.


Ondertussen is Decathlon in meer dan 50 landen actief. De winkelopening in Japan komt amper enkele maanden na de opstart in Zuid-Korea. Vorig jaar ging de verkoper van sportartikelen ook al onder meer in Kenia, Congo, Sri Lanka en Canada van start.