Eén op vier banen op de tocht bij Sonia Rykiel

Eén op vier banen op de tocht bij Sonia Rykiel

Eén op vier banen op de tocht bij Sonia Rykiel

Het Franse modehuis Sonia Rykiel is van plan 79 van de 330 banen te schrappen. Op die manier wil de Chinese eigenaar “met het nodige realisme de ongunstige economische context aanpakken”.

Eerste omzetgroei sinds 2008

Het nieuws dat één op vier banen op de tocht staat, komt toch wat als een verrassing. Het modelabel, sinds dit jaar 100% eigendom van het Chinese First Heritage Brands (het vroegere Fung Brands kocht eerst 80% in 2012), kon 2015 namelijk afsluiten met omzetgroei, “de eerste sinds 2008”. Maar, zo klinkt het, “die bemoedigende resultaten alleen volstaan niet om die groei ook in de toekomst te garanderen”.

 

De reorganisatie is naar eigen zeggen nodig gezien “de extreem moeilijke activiteiten in Oost-Europa en de vele vraagtekens in Azië, twee van onze belangrijkste geografische zones”. Het management verwijst ook expliciet naar “de recente aanslagen in Frankrijk en België, en de daarmee gepaard gaande sterke daling van de toeristenstromen en van de aankopen van dit segment van klanten”. In de VS is Sonia Rykiel naar eigen zeggen nog altijd “succesvol”. Tegelijk met de afvloeiing van een kwart van de medewerkers, wil het Parijse modehuis ook een “beter betaalbaar segment op de markt brengen”.

 

Sinds deze zomer moet het modehuis ‑ opgericht in mei 1968 ‑ het ook stellen zonder zijn mythische oprichtster na het overlijden van “la reine de la maille” op 86-jarige leeftijd. Haar dochter Nathalie is wel nog als consultant verbonden aan het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.