Eén op vier banen op de tocht bij Sonia Rykiel

Eén op vier banen op de tocht bij Sonia Rykiel

Eén op vier banen op de tocht bij Sonia Rykiel

Het Franse modehuis Sonia Rykiel is van plan 79 van de 330 banen te schrappen. Op die manier wil de Chinese eigenaar “met het nodige realisme de ongunstige economische context aanpakken”.

Eerste omzetgroei sinds 2008

Het nieuws dat één op vier banen op de tocht staat, komt toch wat als een verrassing. Het modelabel, sinds dit jaar 100% eigendom van het Chinese First Heritage Brands (het vroegere Fung Brands kocht eerst 80% in 2012), kon 2015 namelijk afsluiten met omzetgroei, “de eerste sinds 2008”. Maar, zo klinkt het, “die bemoedigende resultaten alleen volstaan niet om die groei ook in de toekomst te garanderen”.

 

De reorganisatie is naar eigen zeggen nodig gezien “de extreem moeilijke activiteiten in Oost-Europa en de vele vraagtekens in Azië, twee van onze belangrijkste geografische zones”. Het management verwijst ook expliciet naar “de recente aanslagen in Frankrijk en België, en de daarmee gepaard gaande sterke daling van de toeristenstromen en van de aankopen van dit segment van klanten”. In de VS is Sonia Rykiel naar eigen zeggen nog altijd “succesvol”. Tegelijk met de afvloeiing van een kwart van de medewerkers, wil het Parijse modehuis ook een “beter betaalbaar segment op de markt brengen”.

 

Sinds deze zomer moet het modehuis ‑ opgericht in mei 1968 ‑ het ook stellen zonder zijn mythische oprichtster na het overlijden van “la reine de la maille” op 86-jarige leeftijd. Haar dochter Nathalie is wel nog als consultant verbonden aan het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).