e5 mode in handen van neef Alexander Talpe | RetailDetail

e5 mode in handen van neef Alexander Talpe

e5 mode in handen van neef Alexander Talpe

Oprichter Etienne Kaesteker geeft het aandeelhouderschap van e5 mode en ontwerp- en aankoopbureau ECG door aan de volgende generatie: zijn neef Alexander Talpe wordt hoofdaandeelhouder van beide bedrijven en CEO van e5 mode.

Volgende generatie aan zet

Als neef van de in 2012 overleden medeoprichtster Griet Talpe is Alexander Talpe al zijn hele loopbaan aan de slag bij het familiebedrijf, eerst als secretaris bij Shopinvest en uiteindelijk sinds 2012 als CEO van ECG, een zusterbedrijf van e5 mode dat de merken voor de winkelketen ontwerpt en laat produceren. ECG verkoopt de ontwikkelde kleding ook aan derde partijen. 

 

Vandaag neemt Talpe een meerderheidsparticipatie in ECG en e5 mode. Hij wordt ook CEO van e5 mode. “Het is voor mij een grote eer om dat wat mijn oom en tante samen hebben opgebouwd in de laatste 38 jaar, verder te kunnen zetten”, vertelt hij. “De waarden en missie van e5 blijven dezelfde. De vernieuwing van de winkels en de digitale transformatie zal ik verderzetten. Nadat ik uitgebreider kennisgemaakt heb met alle facetten van e5 mode, zal ik de verdere strategie bepalen en het toekomstige pad al dan niet bijsturen. Bij ECG wil ik de ingeslagen richting voortzetten. Ik wil actief verder werken aan de diversificatie van de klantenportefeuille.”

 

Zo wil Talpe de productontwikkeling alvast dichter bij de eindklant brengen door in te zetten op een nauwere samenwerking tussen e5 mode en ECG. “Als we vanuit de verkoop bij e5 mode informatie over onze klanten verzamelen, kunnen we de ontwikkeling van de merken bij ECG beter afstemmen op de eindklant.” Daarnaast blijft ECG ook verder verkopen aan derde partijen, zoals Berden Warenhuizen in Nederland.

 

Shopinvest breidt investeerdersrol uit

Kaesteker zelf blijft voorzitter van de raad van bestuur en hoofdaandeelhouder van Shopinvest. “Het is tijd om de fakkel door te geven aan een jongere generatie”, aldus de oprichter. “Ik vind het belangrijk dat e5 mode een familiebedrijf blijft. Raad over e5 mode geef ik nog graag, maar de verantwoordelijkheid geef ik door. Mijn rol bij Shopinvest daarentegen, zal uitbreiden. Ik wil echt gaan voor het ondersteunen en samenbrengen van dynamische, veelbelovende ondernemers, via een minderheidsaandeelhouderschap.”

 

Hans Van Rijckeghem blijft daarbij CEO van Shopinvest: “De aandelenwissel past in de nieuwe strategie van Shopinvest om zich meer te profileren als investeringsmaatschappij door via minderheidsparticipaties beloftevolle ondernemers, zoals Talpe, te steunen. Het doel is ook om dynamische ondernemers samen te brengen. We willen Alexander alle ruimte geven om zijn eigen pad bij e5 uit te stippelen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.