e5 mode weg uit Wallonië: 12 winkels dicht

e5 mode weg uit Wallonië: 12 winkels dicht
Foto: RetailDetail

Kledingketen e5 mode, die onlangs werd overgenomen door Feniks, heeft bekendgemaakt dat ze zich volledig terugtrekt uit Wallonië. De twaalf Waalse winkels zullen op termijn allemaal de deuren sluiten.

 

Te klein in Wallonië

Volgens de keten is e5 mode met twaalf vestigingen in Wallonië te klein om er rendabel te zijn. Daarom zullen de winkels allemaal gesloten worden. Concreet zou dit vanaf april 2020 tot in 2021 gebeuren, afhankelijk van de huurcontracten van de betrokken winkels.

 

"Ik stel vast dat ons aanbod is afgestemd op een Vlaams publiek, en onvoldoende op het Waalse publiek. In de Waalse markt wordt het gamma van e5 mode gezien als kleding die niet voor elke dag is. In Vlaanderen is dat helemaal anders. Daarenboven hebben we met 12 winkels onvoldoende schaal om de hele infrastructuur en marketing die een kledingketen nu eenmaal nodig heeft, te kunnen dragen. Dat zijn de voornaamste redenen waarom onze Waalse winkels niet rendabel zijn", zegt CEO Frédéric Helderweirt in een persbericht.

 

"Het heeft geen zin om deze situatie in stand te houden, dus hebben we de intentie ons te concentreren op onze Vlaamse winkels en de huurcontracten van de Waalse winkels niet te verlengen. Op termijn verwachten we deze winkels te sluiten. Uiteraard blijft onze webshop wel beschikbaar in beide landstalen, om onze Waalse klanten te bedienen", vervolgt de CEO.

 

Gespreide sluiting

Het modebedrijf verwacht dat de winkels in Boncelles en Verviers als eerste zullen sluiten, gevolgd door Ath, Braine l’Alleud, Tournai en Jemeppe-sur-Sambre. Aangezien de huurcontracten van de andere vestigingen nog langer doorlopen, zullen die filialen mogelijk zelfs tot volgend jaar openblijven.

 

In de twaalf Waalse vestigingen van e5 mode werken 41 vaste medewerkers. Het bedrijf start gesprekken op met de sociale partners en de medewerkers om elke tewerkstellingssituatie individueel te bekijken. Of deze sluitingen te maken hebben met de nieuwe eigenaar (die de keten zou herstructureren en later weer verkopen), of dat er al langer plannen in deze richting waren, is niet bekendgemaakt.