Esprit komt met winstwaarschuwing op de proppen | RetailDetail

Esprit komt met winstwaarschuwing op de proppen

Esprit komt met winstwaarschuwing op de proppen

Kledingketen Esprit stuurt na tegenvallende derdekwartaalresultaten een winstwaarschuwing de wereld in. Een nieuwe omzetdaling en provisies voor onder meer de sluiting van verlieslatende winkels zullen het in Hongkong gevestigde modeconcern opzadelen met een "substantieel verlies" over het lopende boekjaar.

Omzet blijft achteruitboeren

Toch houden ze er in Hongkong de moed in: "Gedurende het kwartaal eindigend op 31 maart is de daling van de verkoop op vergelijkbare basis gekrompen tot -1,5% (tegenover -3,6% tijdens het eerste halfjaar 2012-2013). Ook bij de groothandelsactiviteiten is de omzetdaling aan het vertragen: -9,6% in het derde kwartaal tegenover -13,7% het eerste semester, vooral dankzij ondersteunende maatregelen".

 

Die positieve kijk kan echter niet verhullen dat Esprit wel degelijk nog altijd ernstig ziek is: na 9 maanden bedraagt de omzet 20,27 miljard Hongkongse dollar (1,98 miljard euro), tegenover net geen 24 miljard dollar (bijna 2,35 miljard euro) over dezelfde drie trimesters een jaar eerder. Dat is liefst 15,5% minder...

 

Vooral in Europa krijgt Esprit klappen: de verkoop ging 8,7% achteruit in de retail en liefst 17% in de wholesale gedurende de voorbije 9 maanden. Het Oude Continent neemt nog altijd ruim driekwart van de groepsomzet voor zijn rekening. In de zone Azië-Australië blijft de omzetdaling beperkt tot -2,2% (retail) en -11,5% (wholesale). In Noord-Amerika, waar Esprit al zijn eigen winkels gesloten heeft, ziet de groep zijn omzet in de groothandel bijna halveren (-47,3%).

 

Nog eens 16 winkels dicht

Esprit waarschuwt dan ook voor een "substantieel verlies" over zijn volledige boekjaar (dat nog loopt tot 30 juni eerstkomende), toe te schrijven aan een "groter dan verwacht operationeel verlies" (een bedrag wordt niet genoemd) en aan eenmalige provisies voor overnames van activiteiten in China, de sluiting van zestien eigen winkels, huurcontracten van nog eens 44 verlieslatende winkels en een inventarisaanpassing.

 

Het huidige management blijft naar eigen zeggen "gedreven werken aan initiatieven op korte en lange termijn om de business nieuw leven in te blazen, met een specifieke focus op productverbetering", maar kan niet anders dan besluiten: "Aandeelhouders van het bedrijf en potentiële investeerders krijgen het advies voorzichtig te zijn wanneer ze aandelen van het bedrijf verhandelen"... Geen overbodige waarschuwing: bij het openen van de beurs in Hongkong dook het aandeel meteen 6,6% omlaag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.