Esprit moet omzetdaling slikken | RetailDetail

Esprit moet omzetdaling slikken

Esprit moet omzetdaling slikken

Moderetailer Esprit heeft zijn omzet vorig kwartaal flink zien dalen als gevolg van nadelige wisselkoerseffecten. Filter die weg, en de omzet kende slechts een lichte terugval. Toch kampt het kledingconcern met een serieuze achteruitgang in Europa en Azië.

Eigen winkels scoren beter dan groothandel

Esprit, dat op de beurs van Hongkong noteert, sloot zijn voorbije kwartaal (tot eind september) af met een omzet van 4,6 miljard Hongkong dollar, omgerekend zo'n 545 miljoen euro. Dat betekent een omzetdaling van -14,9% in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Op basis van constante wisselkoersen oogt het plaatje echter veel minder negatief: dan blijft de omzetdaling beperkt tot -0,4%.

 

Al bij al geen slechte prestatie, zeker gezien de inkrimping van de winkeloppervlakte in het eigen retailkanaal (-7,6%). "Onze herfst-wintercollectie die goed werd onthaald, samen met de #ImPerfect-marketingcampagne en onze omnichannelinitiatieven, zijn de sleutels van de omzetstijging in onze retailtak, zowel online als offline", meldt de groep in zijn kwartaalupdate.

 

Veel meer problemen heeft Esprit in zijn groothandelstak: de kwartaalomzet van die poot zakte in Duitsland (nog altijd goed voor bijna de helft van de groepsomzet) met -8,1%, in de rest van Europa met -9,5% en in Azië zelfs met -36,8%. Samengeteld komt dat neer op een omzetdaling van -12,3%, wat grotendeels overeenstemt met de daling van de verkoopoppervlakte (-11,9%). Al onderstreept de groep dat dit "het resultaat is van groothandelorders van zo'n 6 maanden geleden en dat dit dus geenszins de huidige verkoop aan eindconsumenten weerspiegelt".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.