Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017 | RetailDetail

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017
Shutterstock

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Ook dit jaar omzetdaling

De omzet voor het voorbije boekjaar kwam uit op 15,9 miljard Hongkong dollar (1,7 miljard euro), een daling van 8,7% ten opzichte van een jaar eerder. Dat was in lijn met de daling van de totale winkeloppervlakte van Esprit: die ging er met 8,5% op achteruit. Omdat de winstmarge er wel op vooruit ging, verdrievoudigde de nettowinst wel van 21 naar 67 miljoen dollar (7,2 miljoen euro).

 

“Ondanks een moeilijke toestand in de industrie, worden we aangemoedigd door de voortdurende verbetering in de winstgevendheid van onze onderliggende operaties, gedreven door de sluiting van niet rendabele winkels”, aldus CEO Thomas Tang.

 

In de nabije toekomst zal Esprit verdergaan met het terugdringen van de niet rendabele winkeloppervlakte, om zo de winstgevendheid verder op te drijven. Het bedrijf verwacht dan ook dat in het lopende boekjaar de omzet opnieuw licht zal dalen, maar dat de winst dankzij een hogere marge zal stijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.