Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017 | RetailDetail

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017
Shutterstock

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Ook dit jaar omzetdaling

De omzet voor het voorbije boekjaar kwam uit op 15,9 miljard Hongkong dollar (1,7 miljard euro), een daling van 8,7% ten opzichte van een jaar eerder. Dat was in lijn met de daling van de totale winkeloppervlakte van Esprit: die ging er met 8,5% op achteruit. Omdat de winstmarge er wel op vooruit ging, verdrievoudigde de nettowinst wel van 21 naar 67 miljoen dollar (7,2 miljoen euro).

 

“Ondanks een moeilijke toestand in de industrie, worden we aangemoedigd door de voortdurende verbetering in de winstgevendheid van onze onderliggende operaties, gedreven door de sluiting van niet rendabele winkels”, aldus CEO Thomas Tang.

 

In de nabije toekomst zal Esprit verdergaan met het terugdringen van de niet rendabele winkeloppervlakte, om zo de winstgevendheid verder op te drijven. Het bedrijf verwacht dan ook dat in het lopende boekjaar de omzet opnieuw licht zal dalen, maar dat de winst dankzij een hogere marge zal stijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.