Esprit wist voorbije boekjaar winst te maken

Esprit wist voorbije boekjaar winst te maken

Esprit wist voorbije boekjaar winst te maken

Modeketen Esprit heeft in het boekjaar 2015-2016 opnieuw weten aan te knopen met winst: zowel de webshop als de fysieke winkels wisten bij te dragen aan de positieve resultaten.

Daling omzet, stijging winst

De omzet daalde wel met 8,4 procent naar 17,79 miljard Hongkong dollar (2,05 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder. Esprit wist toch een nettowinst te maken van 21 miljoen Hongkong dollar (2,4 miljoen euro). Een jaar eerder was er nog sprake van een verlies van 3,7 miljard Hongkong dollar (426 miljoen euro).

 

Om de resultaten ook in het huidige boekjaar op peil te houden, zal Esprit zich blijven focussen op het sluiten van verlieslatende winkels en het terugdringen van het marketingbudget waar mogelijk.

 

Geslaagde herstructurering

Esprit is al een tijdje bezig met een herstructurering, waarbij niet enkel een aantal winkels werden gesloten, maar waarbij ook prijzen werden aangepast en er veranderingen werden doorgevoerd binnen de logistieke tak van het bedrijf. Die veranderingen werpen nu hun vruchten af.

 

De resultaten van de onderliggende prestaties zijn zichtbaar verbeterd ten opzichte van vorig jaar en waren beter dan verwacht”, zegt Esprit-CFO Thomas Tang in een reactie. “Deze verbetering was sterk te danken aan goede prestaties in onze retailkanalen (zowel offline als online), lagere kosten van onze activiteiten en een positieve netto fiscale balans dit jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.