Etam Groep heeft uitstel van betaling gevraagd | RetailDetail

Etam Groep heeft uitstel van betaling gevraagd

Etam Groep heeft uitstel van betaling gevraagd

Modeconcern Etam Groep heeft vanochtend om uitstel van betaling gevraagd bij de rechtbank in Den Haag, als "gevolg van de toegenomen druk op de Nederlandse moderetailmarkt en de sterke opkomst van e-commerce", zo bevestigt de groep.

Gevolgen personeel nog onduidelijk

Vanochtend deed het gerucht al de ronde dat Etam Groep, het concern boven Miss Etam en Promiss, "uitstel van betaling" ging aanvragen bij de rechtbank. Intussen heeft Etam Groep het nieuws officieel bevestigd: "Ondanks de doorgevoerde organisatie- en kostenaanpassingen is het Etam de afgelopen tijd niet gelukt om zich aan de nieuwe marktomstandigheden aan te passen"', schrijft het management in een persbericht.

 

Over de gevolgen voor het personeel bestaat nog onduidelijkheid: "De medewerkers die in dienst zijn van Etam Groep blijven de komende periode gewoon aan het werk en krijgen hun salaris uitbetaald", gaat het communiqué voort.

 

"Zorgelijk teken"

De vakbonden vrezen echter voor flink banenverlies: "Etam heeft al eerder reorganisaties doorgevoerd en winkels op de schop genomen. Maar ik had echt niet verwacht dat ze er zo slecht voor stonden", zegt Martijn den Heijer van CNV. De vakbond hoopt alvast op een doorstart: "Wij verwachten dat er binnen enkele weken meer duidelijkheid komt."

 

Hoe dan ook spreekt Den Heijer van een "zorgelijk teken": "Miss Etam wint al jaren op rij consumentenprijzen. Ook op e-commerce-gebied timmert het concern aan de weg. Als zo'n gewaardeerd bedrijf het dan niet meer redt, dan vrees je voor andere formules. Het lijkt erop dat prijs een steeds bepalender factor wordt. In die zin ligt de crisis nog steeds niet achter ons."

 

Eerder al 240 banen geschrapt

De retailer, die momenteel zo'n 2.200 medewerkers telt en ruim 200 filialen telt (130 Miss Etam-vestigingen en 70 Promiss-winkels), zit al een tijdje in moeilijke papieren. In 2013 verloren al 140 mensen hun baan en begin dit jaar moesten 100 van de 300 medewerkers op het hoofdkantoor in Zoetermeer vertrekken. Het concern kampt al jaren met teruglopende verkopen en wil meer inzetten op verkoop via het internet.

 

Etam Groep wordt sinds begin dit jaar geleid door interim-CEO Frits van Peski. Hij nam het roer over van John van der Ent, die overstapte naar het ook al in moeilijk vaarwater verkerende V&D.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.