Europa start onderzoek naar distributieovereenkomsten Guess | RetailDetail

Europa start onderzoek naar distributieovereenkomsten Guess

Europa start onderzoek naar distributieovereenkomsten Guess
Shutterstock

De Europese Commissie heeft een onderzoek opgestart naar de distributieovereenkomsten die het Amerikaanse modemerk Guess heeft afgesloten in de Europese Unie. Mogelijk legt Guess detailhandelaren onwettige beperkingen op.

Verkoop over landsgrenzen verboden

In de overeenkomsten zouden immers regels zijn opgenomen, die het onmogelijk maken om de kleding van Guess over de landsgrenzen heen te kopen en te verkopen. Dat druist in tegen de Europese wetgeving, waarin wordt gesteld dat een Europese consument producten in alle landen van de Europese Unie moet kunnen kopen.

 

“Een van de voordelen van de eengemaakte Europese markt, is dat consumenten kunnen rondkijken voor een betere deal”, zegt Margrethe Vestager, Europees Commissaris voor Mededinging. “We gaan de praktijken van Guess verder onderzoeken, om er zeker van te zijn dat het volgens de regels speelt en consumenten niet weerhoudt om producten over de grenzen heen te kopen.”

 

Guess is trouwens niet het enige bedrijf dat ingaat tegen die regels: uit een recent onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat één op de tien handelaren te maken krijgt met beperkingen op vlak van grensoverschrijdende verkoop. In februari werd ook al een onderzoek gestart naar prijsafspraken bij Philips, dat bij webshops de prijzen wilde bepalen van zijn eigen producten. Ook Asus, Denon & Marantz en Pioneer zijn bij dat onderzoek betrokken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.