Europa start onderzoek naar distributieovereenkomsten Guess | RetailDetail

Europa start onderzoek naar distributieovereenkomsten Guess

Europa start onderzoek naar distributieovereenkomsten Guess
Shutterstock

De Europese Commissie heeft een onderzoek opgestart naar de distributieovereenkomsten die het Amerikaanse modemerk Guess heeft afgesloten in de Europese Unie. Mogelijk legt Guess detailhandelaren onwettige beperkingen op.

Verkoop over landsgrenzen verboden

In de overeenkomsten zouden immers regels zijn opgenomen, die het onmogelijk maken om de kleding van Guess over de landsgrenzen heen te kopen en te verkopen. Dat druist in tegen de Europese wetgeving, waarin wordt gesteld dat een Europese consument producten in alle landen van de Europese Unie moet kunnen kopen.

 

“Een van de voordelen van de eengemaakte Europese markt, is dat consumenten kunnen rondkijken voor een betere deal”, zegt Margrethe Vestager, Europees Commissaris voor Mededinging. “We gaan de praktijken van Guess verder onderzoeken, om er zeker van te zijn dat het volgens de regels speelt en consumenten niet weerhoudt om producten over de grenzen heen te kopen.”

 

Guess is trouwens niet het enige bedrijf dat ingaat tegen die regels: uit een recent onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat één op de tien handelaren te maken krijgt met beperkingen op vlak van grensoverschrijdende verkoop. In februari werd ook al een onderzoek gestart naar prijsafspraken bij Philips, dat bij webshops de prijzen wilde bepalen van zijn eigen producten. Ook Asus, Denon & Marantz en Pioneer zijn bij dat onderzoek betrokken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.