Extra steun voor slachtoffers ingestorte textielfabriek Bangladesh | RetailDetail

Extra steun voor slachtoffers ingestorte textielfabriek Bangladesh

Extra steun voor slachtoffers ingestorte textielfabriek Bangladesh

(UPDATE) Vanaf februari gaan vier modeketens de slachtoffers en nabestaanden van de ramp in de textielfabriek Rhana Plaza in Bangladesh compenseren. Hoewel er nog steeds retailers zijn die weigeren om mee te werken aan enige vorm van compensatie, hebben Bonmarché, El Corte Inglés, Loblaw en Primark ondertussen verklaard bij te zullen dragen aan een nieuw internationaal steunfonds.

Fonds van 30 miljoen

De vier bedrijven hebben daarover vorige week een akkoord getekend met de Bengaalse overheid en de vakbonden. Voor de compensatie zal een internationaal fonds van zo'n dertig miljoen euro worden opgericht. Schone Kleren Campagne schat echter dat er ongeveer 55 miljoen euro nodig is om alle getroffen families een schadevergoeding te kunnen betalen.

 

In de Rana Plaza-fabriek zouden 29 ketens kledij hebben laten produceren ten tijde van de instorting. Een aantal daarvan weigert tot op de dag van vandaag om enige vorm van compensatie te voorzien: bij die groep zitten Walmart, Mango en Benetton, maar ook The Walt Disney Company en JC Penney. Bij de ramp kwamen meer dan 1000 textielarbeiders om het leven.

 

Eerdere berichtgeving dat ook C&A deel zou uitmaken van de groep modeproducenten die geen compensatiemaatregelen treft, zou volgens het bedrijf evenwel niet kloppen. "C&A had eerder de samenwerking met een leverancier die in het gebouw gevestigd was beëindigd. Deze leverancier had sinds oktober 2011 geen productiefaciliteit meer op deze locatie. In het anderhalve jaar voorafgaand aan de ramp werd er dus in Rana Plaza niet voor C&A geproduceerd", verklaart de modegroep in een reactie.

 

Als gevolg van de ramp werd ook het Accord on Fire and Building Safety opgesteld, een bindend verdrag dat de veiligheid in de Bengaalse textielfabrieken moet verbeteren. Ondertussen tekenden meer dan honderd ketens het akkoord, waaronder Adidas, V&D, Zeeman, Coolcat, Prénatal en - sinds gisteren - MS Mode.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.