Extra steun voor slachtoffers ingestorte textielfabriek Bangladesh | RetailDetail

Extra steun voor slachtoffers ingestorte textielfabriek Bangladesh

Extra steun voor slachtoffers ingestorte textielfabriek Bangladesh

(UPDATE) Vanaf februari gaan vier modeketens de slachtoffers en nabestaanden van de ramp in de textielfabriek Rhana Plaza in Bangladesh compenseren. Hoewel er nog steeds retailers zijn die weigeren om mee te werken aan enige vorm van compensatie, hebben Bonmarché, El Corte Inglés, Loblaw en Primark ondertussen verklaard bij te zullen dragen aan een nieuw internationaal steunfonds.

Fonds van 30 miljoen

De vier bedrijven hebben daarover vorige week een akkoord getekend met de Bengaalse overheid en de vakbonden. Voor de compensatie zal een internationaal fonds van zo'n dertig miljoen euro worden opgericht. Schone Kleren Campagne schat echter dat er ongeveer 55 miljoen euro nodig is om alle getroffen families een schadevergoeding te kunnen betalen.

 

In de Rana Plaza-fabriek zouden 29 ketens kledij hebben laten produceren ten tijde van de instorting. Een aantal daarvan weigert tot op de dag van vandaag om enige vorm van compensatie te voorzien: bij die groep zitten Walmart, Mango en Benetton, maar ook The Walt Disney Company en JC Penney. Bij de ramp kwamen meer dan 1000 textielarbeiders om het leven.

 

Eerdere berichtgeving dat ook C&A deel zou uitmaken van de groep modeproducenten die geen compensatiemaatregelen treft, zou volgens het bedrijf evenwel niet kloppen. "C&A had eerder de samenwerking met een leverancier die in het gebouw gevestigd was beëindigd. Deze leverancier had sinds oktober 2011 geen productiefaciliteit meer op deze locatie. In het anderhalve jaar voorafgaand aan de ramp werd er dus in Rana Plaza niet voor C&A geproduceerd", verklaart de modegroep in een reactie.

 

Als gevolg van de ramp werd ook het Accord on Fire and Building Safety opgesteld, een bindend verdrag dat de veiligheid in de Bengaalse textielfabrieken moet verbeteren. Ondertussen tekenden meer dan honderd ketens het akkoord, waaronder Adidas, V&D, Zeeman, Coolcat, Prénatal en - sinds gisteren - MS Mode.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.