Fashionretailers openen strijd tegen 'vliegwinkels' | RetailDetail

Fashionretailers openen strijd tegen 'vliegwinkels'

Fashionretailers openen strijd tegen 'vliegwinkels'

Fashionretailers komen in actie tegen 'vliegwinkels' die voorraden tegen dumpprijzen verkopen. Ze willen procedureslagen voeren tegen dit soort winkels, omdat een verbod ten gronde niet kan.

Oneerlijke concurrentie

Retailers zien naar eigen zeggen hun omzet dalen door de steeds meer opduikende sample sales, waarbij winkels tijdelijk een ruimte huren en tegen stuntprijzen hun collectie verkopen. "We worden meer geteisterd door vliegende winkels dan voorheen", zegt eigenaar Tom Broekman van 21 winkels in de provincie Utrecht in Het Financieele Dagblad. 

 

De mededingingswet verbiedt het opleggen van vaste prijzen of minimumprijzen aan handelaren, dus zulke sample sales zijn wettelijk toegestaan. Volgens branchevereniging INretail kunnen retailers wel zelf actie ondernemen als een uitverkoop niet in het bestemmingsplan past: de vereniging wijst haar zesduizend leden daarom op standaard bezwaarbrieven die ze naar gemeenten kunnen sturen.

 

Ook is het informatiepunt Oneerlijke Concurrentie geopend op een initiatief van Detailhandel Nederland. Ook hier kunnen ondernemers via een wegwijzer voorbeeldbrieven downloaden en wordt er naar brancheverenigingen doorverwezen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.