Fikse winststijging voor Inditex | RetailDetail

Fikse winststijging voor Inditex

Fikse winststijging voor Inditex

Het Spaanse modebedrijf Inditex, moederbedrijf van onder andere Zara, heeft in het voorbije boekjaar zijn nettowinst en zijn omzet met maar liefst 10% de hoogte in gestuwd.

280 nieuwe winkels

De totale omzet van Inditex kwam in 2016 uit op 23,3 miljard euro, een groei van 12% ten opzichte van een jaar eerder. Ook op vergelijkbare basis was er sprake van een omzetstijging van 10%, wat aantoont dat Inditex vooral weet te groeien dankzij winkels die al langer dan een jaar geopend zijn. Inditex opende vorig jaar wel 279 winkels in 56 landen, wat het totaal op 7.292 winkels in 93 landen brengt. Daar waren met Nieuw-Zeeland, Vietnam, Paraguay, Aruba en Nicaragua vijf nieuwe markten bij. Online is Inditex al in 43 landen te vinden.

 

In totaal werken er 162.450 mensen voor het bedrijf. Dankzij de goede resultaten mogen 84.000 werknemers voor de tweede keer een speciale winstbonus verwachten. Daarnaast kondigt Inditex een gelijkaardig plan aan voor de komende twee jaar.

 

Investeren

Het brutobedrijfsresultaat steeg van 4,7 miljard euro naar 5,1 miljard euro, terwijl ook de nettowinst met 10% de hoogte in ging naar 3,2 miljard euro. Ondanks de goede resultaten gaat Inditex wel blijven investeren: in 2016 investeerde het al 1,4 miljard euro, vooral in logistiek, technologie, winkels en online groei. Dit jaar moet dat licht stijgen naar 1,5 miljard euro.

 

“Dit is een positieve set van resultaten tegenover al sterke prestaties een jaar eerder. Dit is het rechtstreekse resultaat van de inzet, bezieling en ambities van alle werknemers van de groep”, zegt CEO Pablo Isla.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.