FNG mikt op Duitsland en Spanje

FNG mikt op Duitsland en Spanje
Shutterstock

Modegroep FNG is ondertussen een gevestigde naam in de Benelux en dus begint het bedrijf uit te kijken naar andere markten. Voor de Nederlandse merken ziet CEO Dieter Penninckx ruimte in Duitsland, terwijl hij voor de Belgische naar Spanje kijkt.

Duitse overname

In Duitsland heeft Claudia Sträter momenteel al een winkel, maar ook voor Expresso en Miss Etam liggen er volgens FNG kansen bij de oosterburen. Het Belgische CKS is dan weer al een tijdje te vinden in Spanje, met onder andere een eigen winkel in Barcelona.

 

Om de expansie naar het buitenland te versnellen, denkt Penninckx zelfs aan een overname in Duitsland. “De meerderheid van de verkopen begint online, maar ze eindigen meestal in winkels. Ik geloof niet in zo maar producten neerleggen bij Otto.de of Zalando. Dan wil je ook een eigen winkelnetwerk. We zijn best bescheiden, maar als je in Duitsland iets overneemt denk je al snel aan een honderdtal winkels”, zegt hij aan het FD.

 

Ook in Benelux mogelijk nog overnames

Ook in de Benelux is de overnamehonger nog niet helemaal gestild. “Misschien doen we nog één of twee overnames in de Benelux”, aldus Penninckx. “In de Benelux zijn we groot en divers genoeg voor een actief portfoliomanagement, dus om winkelpanden, logistiek, IT of kennis uit te kunnen wisselen. Meer merken kan in de modemarkt meer van hetzelfde zijn.”

 

Bij elke overname pakt FNG het steevast op dezelfde manier aan. Een kwakkelend merk wordt met een beter imago in de markt gezet, terwijl achter de schermen ook de organisatie vereenvoudigd wordt, om zo de winst te maximaliseren. “Hoe Miss Etam was ingericht: daar krijg je hoofdpijn van. Een enorme structuur, heel veel lagen en een waterhoofd. Er werkten driehonderd mensen op het hoofdkantoor, nu nog geen honderd. Wij besturen de bedrijven als mkb-bedrijven naast elkaar.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Back to top