FNG mikt op Duitsland en Spanje

FNG mikt op Duitsland en Spanje
Shutterstock

Modegroep FNG is ondertussen een gevestigde naam in de Benelux en dus begint het bedrijf uit te kijken naar andere markten. Voor de Nederlandse merken ziet CEO Dieter Penninckx ruimte in Duitsland, terwijl hij voor de Belgische naar Spanje kijkt.

Duitse overname

In Duitsland heeft Claudia Sträter momenteel al een winkel, maar ook voor Expresso en Miss Etam liggen er volgens FNG kansen bij de oosterburen. Het Belgische CKS is dan weer al een tijdje te vinden in Spanje, met onder andere een eigen winkel in Barcelona.

 

Om de expansie naar het buitenland te versnellen, denkt Penninckx zelfs aan een overname in Duitsland. “De meerderheid van de verkopen begint online, maar ze eindigen meestal in winkels. Ik geloof niet in zo maar producten neerleggen bij Otto.de of Zalando. Dan wil je ook een eigen winkelnetwerk. We zijn best bescheiden, maar als je in Duitsland iets overneemt denk je al snel aan een honderdtal winkels”, zegt hij aan het FD.

 

Ook in Benelux mogelijk nog overnames

Ook in de Benelux is de overnamehonger nog niet helemaal gestild. “Misschien doen we nog één of twee overnames in de Benelux”, aldus Penninckx. “In de Benelux zijn we groot en divers genoeg voor een actief portfoliomanagement, dus om winkelpanden, logistiek, IT of kennis uit te kunnen wisselen. Meer merken kan in de modemarkt meer van hetzelfde zijn.”

 

Bij elke overname pakt FNG het steevast op dezelfde manier aan. Een kwakkelend merk wordt met een beter imago in de markt gezet, terwijl achter de schermen ook de organisatie vereenvoudigd wordt, om zo de winst te maximaliseren. “Hoe Miss Etam was ingericht: daar krijg je hoofdpijn van. Een enorme structuur, heel veel lagen en een waterhoofd. Er werkten driehonderd mensen op het hoofdkantoor, nu nog geen honderd. Wij besturen de bedrijven als mkb-bedrijven naast elkaar.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Back to top