FNG centraliseert voorraad in automatisch magazijn bij Rotterdam | RetailDetail

FNG verhuist alle kledij naar Nederland

FNG verhuist alle kledij naar Nederland
Foto: Expresso

De Belgische modegroep FNG gaat alle kledingvoorraad samenbrengen in een geautomatiseerd magazijn in Zoetermeer. Zo kan de groep kosten besparen. Schoenen van Brantano blijven wel in het Belgische Erembodegem. 

 

Hoogtechnologisch magazijn geërfd van Miss Etam

Met de overname van Miss Etam kreeg FNG er niet alleen heel wat e-commercekennis en (verlieslatende) winkels bij, maar ook een hoogtechnologisch magazijn in het Nederlandse Zoetermeer, nabij Rotterdam. Het magazijn functioneert grotendeels automatisch op basis van een computersysteem en telt maar dertig vaste medewerkers.

 

Uitladen, stockeren en opnieuw inladen om naar de winkels te sturen: het gebeurt allemaal automatisch op transportbanden in het magazijn. “Een computersysteem bepaalt welke kleding naar welke winkel gaat en hoeveel stuks. Een kleine winkel die bezocht wordt door wat oudere mensen krijgt minder en andere kleding dan een grote winkel in een buurt vol jonge mensen”, vertelt medeoprichter Manu Bracke daarover in De Tijd. 

 

30 miljoen kledingstukken per jaar

De vaste medewerkers hebben er vooral als taak toezicht te houden en in te grijpen als er iets misloopt. Op drukke momenten kunnen er wel tot honderd mensen in het magazijn werken, vooral dan via uitzendcontracten. “We kunnen in Zoetermeer 30 miljoen kledingstukken per jaar verwerken. We zitten nu aan 15 miljoen”, legt CEO Dieter Penninckx uit in de krant. 

 

Het centraliseren van alle kledingvoorraad helpt FNG kosten te besparen: voordien was de stock van de negen verschillende ketens van de modegroep verspreid over kleinere magazijnen in België en Nederland. Sinds juni worden de voorraden van de Belgische merken CKS en Fred & Ginger al in Zoetermeer opgeslagen, binnenkort komt de rest erbij. 

 

"Nederland veel goedkoper en efficiënter"

Waarom FNG voor Nederland kiest voor zijn centraal magazijn? Omdat het pand van Miss Etam daar nu toevallig staat, klinkt het. Al berust het ook op meer dan toeval alleen: de arbeidswetgeving is soepeler in Nederland én arbeid is er goedkoper. “Hier wordt al jaren probleemloos tot 23 uur gewerkt, zodat onze klanten tot 22 uur kunnen bestellen en hun pakketje de dag nadien al thuis geleverd krijgen”, geeft Bracke toe.

 

“In Nederland kan FNG veel goedkoper en efficiënter werken”, klinkt het. “Op drukke momenten kunnen we onze dertig vaste werkkrachten versterken met zestig uitzendkrachten. In heel drukke periodes werken hier honderd tijdelijken. Dat regelen in België zou veel moeilijker zijn.” Nu weten we alvast waarom FNG de open brief ‘Koop Belgisch’ niet mee ondertekende. 

 

Brantano blijft in Erembodegem

Wel blijft de schoenenvoorraad van de Belgische formule Brantano in eigen land, meer bepaald in het bestaande magazijn van de keten in Erembodegem. Daar werkt een zestigtal medewerkers, een aantal dat de groep zou kunnen terugdringen door verder te automatiseren en te centraliseren. Dat doen de bedrijfsleiders naar eigen zeggen bewust niet: “We zouden kosten kunnen besparen door ook Brantano te verhuizen naar het magazijn in Zoetermeer, maar dat doen we niet. Dat we een Belgisch bedrijf zijn, speelt mee”, aldus Penninckx.

 

Aangezien Brantano een nationale speler is, ligt de nood er ook anders dan bij de eigen merken. Zij zijn namelijk onder andere te vinden bij grote e-commerceplatformen als Zalando, Bol.com en Wehkamp. De merken van FNG zijn weldra ook te koop bij La Redoute en Duitse nieuwkomer About You. “Door het geautomatiseerde systeem kunnen we onze kleding makkelijker verkopen via kledingwebwinkels waarmee we samenwerken”, zegt Bracke daarover.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.