FNG weet ambities waar te maken | RetailDetail

FNG weet ambities waar te maken

FNG weet ambities waar te maken
Foto: Expresso

FNG, het moederbedrijf van modeketens als Miss Etam, Brantano, CKS en Fred & Ginger, heeft er een sterk 2016 opzitten. Dankzij synergievoordelen en een rationele aanpak bij de integratie van de verschillende overgenomen bedrijven wist het de ambities waar te maken.

 

Miss Etam opnieuw gezond

Voor heel 2016 haalde FNG een omzet van 458,2 miljoen euro, waarbij meer dan de helft werd gerealiseerd door de FNG Group. Miss Etam droeg 98,7 miljoen euro bij en schoenketen Brantano haalde een omzet van 123,3 miljoen euro.

 

De EBITDA voor de volledige groep kwam uit op 37,6 miljoen euro, waarvan 2,9 miljoen euro dankzij Miss Etam en 4,4 miljoen euro via Brantano. Dat wil zeggen dat de FNG Group voor het eerst een EBITDA heeft gehaald van meer dan 30 miljoen euro, een stijging van meer dan 10 procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

2016 was voor FNG, voorheen R&S Retail, een spannend jaar, met enkele belangrijke overnames. Zo is het sinds januari 2016 eigenaar van Miss Etam, dat nog geen jaar na de doorstart opnieuw een gezond bedrijf is. Sinds 9 september maakt de FNG Group door middel van een openbaar ruilbod ook deel uit van FNG en tot slot werd op 14 september ook nog de Belgische schoenketen Brantano verworven.

 

Verhogen rendement

Bij Brantano werd na de overname door FNG ook een nieuw concept geïntroduceerd, dat bijzonder succesvol blijkt te zijn. Alle winkels, die volgens het nieuwe concept werken, hebben een omzetstijging van 20 procent of meer gerealiseerd.

 

De komende jaren wil FNG vooral focussen op het creëren van waarde door optimalisering van bedrijfsprocessen en het realiseren van synergiën, waardoor het rendementsniveau aanzienlijk kan stijgen. Daarbij zal het aankoopplatform van FNG met kantoren in Turkije, India en Hongkong meer en meer ingezet worden voor alle merken. Ook het quasi volautomatische logistieke platform van Miss Etam zal door de andere merken in gebruik genomen worden.

 

FNG maakt zijn definitieve cijfers voor het boekjaar 2016 eind april bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.