Foot Locker voldoet niet aan verwachtingen | RetailDetail

Foot Locker voldoet niet aan verwachtingen

Foot Locker voldoet niet aan verwachtingen

De Amerikaanse schoenwinkelketen Foot Locker heeft in het eerste kwartaal van 2016 niet kunnen voldoen aan de verwachtingen. Het bedrijf behaalde dan wel een omzet- en winststijging, maar die waren lager dan verwacht.

 

Meer focus op vrouwen

De omzet van Foot Locker groeide in het eerste kwartaal met 3,7 procent naar 1,99 miljard dollar (1,77 miljard euro), terwijl ook de winst met 3,8 procent steeg naar 191 miljoen dollar (170,1 miljoen euro). Ook de vergelijkbare omzet kende een groei van 2,9 procent.

 

Daarmee kon Foot Locker echter niet voldoen aan de verwachtingen. Analisten hadden immers gemikt op een omzet van 2 miljard dollar en een vergelijkbare omzetgroei van 4,5 procent.

 

De mindere resultaten van Foot Locker zijn te wijten aan een nieuwe strategie bij merken als Nike en Adidas. Die lanceren regelmatig basketbalcollecties in beperkte oplage, maar tegenwoordig kiezen ze er steeds meer voor om die collecties zelf te verkopen, waardoor een deel van de omzet bij Foot Locker verloren gaat. Daarnaast zijn er enkele nieuwe collecties iets later op de markt gekomen dan een jaar eerder.

 

Om de tegenvallende resultaten in die segmenten tegen te gaan, heeft Foot Locker alvast meer vrijetijdsschoenen toegevoegd aan zijn assortiment en maakt het werk van een ruimer aanbod aan kleding en schoenen voor een vrouwelijk publiek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.