Gap blijft terrein verliezen

Gap blijft terrein verliezen

De Amerikaanse modegroep Gap kon ook in het tweede kwartaal het tij niet keren: het kledingconcern ziet de omzet verder afglijden en de winst fors dalen.

 

Winst daalt met 43%

De totale opbrengsten van Gap bedroegen in het tweede kwartaal (dat eindigde op 3 augustus) 4,0 miljard dollar (3,6 miljard euro), een daling met 2% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Op vergelijkbare basis bedroeg de daling zelfs 4%. Dochtermerk Old Navy ging met 5% achteruit, Banana Republic 3% en Gap zelf moest een terugval van 7% incasseren. De nettowinst zakte met 43% tot 168 miljoen dollar (150 miljoen euro).

 

Een lichtpuntje in de duisternis is Athleta, dat vooral sportkleding op de markt brengt. Die keten groeit erg snel en opent dit jaar 25 nieuwe winkels, zodat het totaal op 185 uitkomt. Toch is het merk vooralsnog veel te klein om een grote impact te hebben op de globale resultaten van de groep.

 

In verval

Neil Saunders, directeur van GlobalData Retail, schrijft de verdere achteruitgang van Gap in de eerste plaats toe aan het complete gebrek aan nieuwheid en inspiratie binnen de Gap-reeksen. "Onze vrees is dat het dieptepunt niet bereikt is, maar dat de terugval bij Gap nog zou kunnen versnellen als de economie verzwakt", zegt hij aan RetailDive.

 

Volgens Saunders is er ook geen duidelijke strategie om het tij te keren: "Algemeen gezien is Gap een bedrijf in verval. De winsten en verkopen dalen en het lijkt niet veel geloofwaardige plannen te hebben om die positie om te keren."