Gap splitst zichzelf in twee en verkleint netwerk

Gap splitst zichzelf in twee

Gap gaat zichzelf splitsen in twee beursgenoteerde bedrijven. Old Navy wordt een zelfstandige onderneming, de overige merken (waaronder Banana Republic) krijgen een plaats in een nieuwe firma, waarvan de naam nog niet bekend is. Het bedrijf gaat ook snoeien in het aantal winkels. 

 

Unieke bedrijfsbehoeften

De splitsing moet beide bedrijven toelaten om hun focus en flexibiliteit maximaliseren, investeringen af te stemmen op de unieke bedrijfsbehoeften en de kostenstructuur te optimaliseren om winstgevende groei te realiseren. "Na een uitgebreid onderzoek door de raad van bestuur is het duidelijk dat het bedrijfsmodel en de klanten van Old Navy in de loop van de tijd steeds meer zijn afgeweken van onze andere merken en dat elk bedrijf nu een andere strategie nodig heeft om vooruit te komen", aldus bestuursvoorzitter Robert Fisher.

 

Gap zal uiteenvallen in twee beursgenoteerde bedrijven: na de scheiding zal Sonia Syngal, de huidige CEO van Old Navy, het merk blijven leiden als een op zichzelf staand bedrijf. De andere kledingmerken (met naast Gap en Banana Republic ook Athleta, Intermix en Hill City) worden ondergebracht in een nieuwe onderneming, die geleid zal worden door huidig voorzitter Art Peck. De naam van het nieuwe bedrijf is evenwel nog niet bekendgemaakt.

 

Kleiner winkelnetwerk

In de marge van het nieuws over de splitsing werd ook aangekondigd dat het bedrijf de komende twee jaar 230 Gap-winkels zal sluiten. Gap zag in 2018 zijn omzet stagneren en het is vooral het merk Gap dat het minder goed doet dan de andere merken. Het bedrijf denkt ook minder winkels nodig te hebben, aangezien verwacht wordt dat binnenkort 40% van de omzet uit online activiteiten zal komen.