Generatie- en geslachtswissel bij schoenenketen Bristol

Euro Shoe Group, het moederbedrijf van schoenenketen Bristol, krijgt twee nieuwe topvrouwen: Elise Vanaudenhove neemt de fakkel over van haar oom Philippe als CEO, terwijl Lunch Garden-CEO Annick Van Overstraeten voorzitter van de raad van bestuur wordt.

 

Nieuwe generatie, nieuwe directie

“Er vindt een generatiewissel plaats bij ons bedrijf”, maakt Elise Vanaudenhove bekend in De Tijd. Als voormalig directeur België in het familiebedrijf neemt ze het roer over van oom Philippe Vanaudenhove, een dik jaar nadat de schoenengroep terug in handen kwam van de oprichtersfamilie. Bristol – eerder bekend als Shoe Discount – werd in 1925 opgericht in Diest door de broers Omer en Luc Vanaudenhove, maar had lang een extern managementteam.

 

Philippe Vanaudenhove blijft actief in de onderneming als bestuurder, neef Kenneth geeft zijn voorzitterschap van die raad van bestuur op ten voordele van Annick Van Overstraeten. De topvrouw van Lunch Garden is ook al enkele jaren extern bestuurder bij Euro Shoe Group. 

 

In het directieteam zijn ook nog andere wissels gebeurd: zo vertrekt financieel directeur Bart Rayen die wordt vervangen door Veerle Stoffelen, die tot nu toe hoofd was van marketing en logistiek. Er is verder ook een nieuwe operationele verantwoordelijke aangesteld.

 

Hipper aanbod en interieur

Euro Shoe zit al jaren in de financiële moeilijkheden en de oprichtersfamilie hoopt de schoenenretailer zelf weer op het goeie spoor te krijgen. Daartoe heeft het recent een nieuw winkelconcept ontwikkeld. Er zijn een drietal testwinkels geopend met een nieuw interieur en een aantal verlieslatende winkels zijn gesloten: vandaag heeft de Bristol-keten netto drie winkels minder ten opzichte van vorig jaar.

 

Ook het aanbod kreeg een opfrissing: “We gaan nog steeds voor betaalbare prijzen, maar we maken onze collectie hipper. Met alleen de laagste prijzen lok je tegenwoordig geen klanten meer”, aldus Elise Vanaudenhove in De Tijd. “We maken onze organisatie ook efficiënter zodat we sneller nieuwe collecties kunnen lanceren. Daarnaast spelen we onze webwinkel beter uit in onze winkels.”

 

De resultaten voor 2018 zouden naar eigen zeggen “beter” zijn dan een jaar eerder, toen de schoenenketen op een omzet van 207 miljoen euro (een daling met liefst 15%) 5,8 miljoen euro nettoverlies leed. Vandaag heeft Bristol 267 winkels in België en Nederland en 1850 medewerkers.