Gerry Weber sluit 230 winkels na rampjaar

Modeketen Gerry Weber heeft er een bloedrood boekjaar op zitten: het verlies loopt op tot 148 miljoen euro. “Geen verrassing”, zeggen de Duitsers, maar ze trekken wel de stekker uit 230 winkels.

 

“Niet tevreden, maar geen verrassing”

“We zijn niet tevreden met de ontwikkeling van het afgelopen boekjaar, maar het komt ook niet als een verrassing”, laat CEO Johannes Ehling optekenen in een persverklaring naar aanleiding van de voorlopige jaarresultaten. Die zien bloedrood nadat de winst in het gebroken boekjaar 2017/ 2018 (tot 31 oktober) kelderde van 10,3 miljoen euro boven nul tot liefst 148 miljoen euro in de min. 

 

De omzet eindigt net boven de verwachtingen, maar die waren eerder al naar beneden toe bijgesteld: de verkopen vielen met 10% terug tot 795 miljoen euro, terwijl het kledingbedrijf van 790 miljoen euro uitging. Onder de streep breekt vooral de herstructurering, waar Gerry Weber al een tijdje mee bezig is, zuur op: de modeketen moest een eenmalige kost van 63,3 miljoen euro slikken voor herstructureringsmaatregelen en ‘consultancykosten’. Samen met afboekingen ter waarde van 69,3 miljoen euro, komt het verlies uiteindelijk op 148,1 miljoen euro. De louter operationele winst (EBIT) komt niettemin nog steeds op 15,5 miljoen euro onder nul uit. Op 28 februari 2019 worden de definitieve jaarcijfers gepubliceerd.

 

230 winkels dicht en "overeenkomstig" aantal ontslagen

Volgens Ehling kan het merk zich vanaf nu echter volledig focussen op zijn toekomstconcept. Daarbij wil Gerry Weber zich opnieuw in de markt positioneren, maar eerst wil het nieuw kapitaal aantrekken. Tegen eind januari moet er een nieuw, duurzaam financieringsconcept op tafel liggen – een opdracht die volgens herstructureringsdirecteur Florian Frank zeker zal slagen. “We krijgen de nodige flexibiliteit en leggen een solide basis om het bedrijf terug te brengen naar zijn oude kracht”, klinkt het.

 

Eerst moet de keten en haar medewerkers nog wel een bittere pil slikken. Een van de kernmaatregelen van het toekomstige concept is de sluiting van ongeveer 230 winkels, evenals het schrappen van een "overeenkomstig, aanzienlijk aantal" banen, zowel in Duitsland als in het buitenland. Het gaat om ontslagen in de winkels, maar ook om centrale functies op het hoofdkantoor en in de logistiek.