Gobbetti moet Burberry weer op de rails zetten | RetailDetail

Gobbetti moet Burberry weer op de rails zetten

Gobbetti moet Burberry weer op de rails zetten

Marco Gobbetti wordt volgend jaar de nieuwe topman van de Britse luxegroep Burberry. Hij volgt er dan Christopher Bailey op, die zich dan weer volop zal kunnen concenteren op het creatieve.

Grootschalige herschikking

Gobbetti komt over van LVMH, waar hij sinds 2008 algemeen directeur voor Céline was. Voordien had hij binnen die groep dezelfde functie voor Givenchy en werkte hij eveneens als algemeen directeur voor Moschino en als verkoopsdirecteur VS bij Bottega Veneta. Dat Gobbetti niet sneller komt, is het gevolg van contractuele verplichtingen.

 

De huidige topman, Christopher Bailey, leidt de groep sinds oktober 2013 en was daarnaast ook nog steeds chief creative officer. Die functie blijft hij houden, maar daarnaast wordt hij verantwoordelijk voor het merk en voor design-aangelegenheden. Bailey en Gobbetti zullen beide rapporteren aan bestuursvoorzitter John Peace

 

De aanstelling van Gobetti is trouwens niet de enige benoeming bij Burberry: begin volgend jaar wordt Julie Brown er operationeel en financieel directeur. De huidige financieel directeur, Carol Fairweather, verlaat dan het bedrijf. Nieuwkomer Brown is momenteel financieel directeur bij het medische bedrijf Smith and Nephew.

 

Tegenvallende resultaten

De benoeming van Gobetti maakt deel uit van een strategische oefening bij Burberry, dat het de jongste maanden lastig had.  De vertraging van de economische groei in China heeft de vraag naar luxegoederen wat getemperd. Voorts zorgden de aanslagen in Parijs ervoor dat het kooptoerisme een krimp kreeg.

 

Burberry zag zijn omzet in het boekjaar, dat op 31 maart afsloot, daardoor licht dalen tot 2,5 miljard pond. De nettowinst liep terug van 336 miljoen euro naar 310 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.