Gobbetti moet Burberry weer op de rails zetten | RetailDetail

Gobbetti moet Burberry weer op de rails zetten

Gobbetti moet Burberry weer op de rails zetten

Marco Gobbetti wordt volgend jaar de nieuwe topman van de Britse luxegroep Burberry. Hij volgt er dan Christopher Bailey op, die zich dan weer volop zal kunnen concenteren op het creatieve.

Grootschalige herschikking

Gobbetti komt over van LVMH, waar hij sinds 2008 algemeen directeur voor Céline was. Voordien had hij binnen die groep dezelfde functie voor Givenchy en werkte hij eveneens als algemeen directeur voor Moschino en als verkoopsdirecteur VS bij Bottega Veneta. Dat Gobbetti niet sneller komt, is het gevolg van contractuele verplichtingen.

 

De huidige topman, Christopher Bailey, leidt de groep sinds oktober 2013 en was daarnaast ook nog steeds chief creative officer. Die functie blijft hij houden, maar daarnaast wordt hij verantwoordelijk voor het merk en voor design-aangelegenheden. Bailey en Gobbetti zullen beide rapporteren aan bestuursvoorzitter John Peace

 

De aanstelling van Gobetti is trouwens niet de enige benoeming bij Burberry: begin volgend jaar wordt Julie Brown er operationeel en financieel directeur. De huidige financieel directeur, Carol Fairweather, verlaat dan het bedrijf. Nieuwkomer Brown is momenteel financieel directeur bij het medische bedrijf Smith and Nephew.

 

Tegenvallende resultaten

De benoeming van Gobetti maakt deel uit van een strategische oefening bij Burberry, dat het de jongste maanden lastig had.  De vertraging van de economische groei in China heeft de vraag naar luxegoederen wat getemperd. Voorts zorgden de aanslagen in Parijs ervoor dat het kooptoerisme een krimp kreeg.

 

Burberry zag zijn omzet in het boekjaar, dat op 31 maart afsloot, daardoor licht dalen tot 2,5 miljard pond. De nettowinst liep terug van 336 miljoen euro naar 310 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.