Greenpeace looft C&A en G-star voor Detox-inspanningen | RetailDetail

Greenpeace looft C&A en G-star voor Detox-inspanningen

Greenpeace looft C&A en G-star voor Detox-inspanningen

Milieuorganisatie Greenpeace heeft het online platform Detox Catwalk gelanceerd, waarmee ze consumenten tonen welke kledingproducten alles in het werk zetten om giftige stoffen uit hun productieproces te elimineren. Daarnaast roept het andere bedrijven op om tegen 2020 alle giftige stoffen te bannen uit het productieproces.

Nederlanders van C&A en G-Star Raw besten van de klas

Op de website verdeelt Greenpeace bedrijven in drie categorieën: leiders, 'greenwashers' en achterblijvers. Greenwashers zijn bedrijven die veel beloftes maken, maar de daad volgens Greenpeace niet genoeg bij het woord voegen. Greenpeace roept die bedrijven dan ook op om daadwerkelijk actie te ondernemen.

 

Bedrijven als H&M, Marks & Spencer, Puma en Mango worden bij de leiders gerekend, maar ook de Nederlanders van G-Star en C&A zitten in de kopgroep.

 

Nike en Adidas zetten beloftes niet door

Nike en Adidas krijgen dan weer het label greenwasher opgekleefd: "Greenwashers zoals Nike en Adidas moeten kijken naar Detox-trendsetters zoals Mango en UNIQLO, die reageren op de urgentie van de wereldwijde watercrisis.", zei Ilze Smit van Greenpeace International aan Fashion United.

 

"Nike en Adidas presenteren zich naar het publiek als milieubewuste bedrijven, maar hun gebrek aan actie bewijst het tegendeel. Hoe kunnen hun klanten en de aangetaste lokale gemeenschappen geloven dat ze 'all-in' zijn voor 'toxic-free fashion', wanneer ze niet doorzetten met hun Detox-verbintenissen", gaat Smit verder.

 

Adidas heeft al gereageerd en stelt dat het niet akkoord gaat met de ranking van Greenpeace en dat het blijft doorgaan met het elimineren van giftige stoffen bij de productie van kledij.

 

Bedrijven als Gap, Diesel en Armani werden door Greenpeace in de categorie 'achterblijvers' gestoken. Volgens Greenpeace doen deze bedrijven geen enkele moeite om giftige stoffen uit hun productieproces te elimineren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).