Groot modemerk moet fikse som betalen na ramp in Bangladesh | RetailDetail

Groot modemerk moet fikse som betalen na ramp in Bangladesh

Groot modemerk moet fikse som betalen na ramp in Bangladesh
Shutterstock

In Bangladesh is enkele jaren na de ramp bij de textielfabriek Rana Plaza een minnelijke schikking bereikt rond de verantwoordelijkheid van een groot modemerk. Dat merk moet nu een grote som neertellen.

 

2,3 miljoen dollar

Het is niet duidelijk over welk merk het gaat, want in lijn met de schikking mag dat niet naar buiten worden gebracht. Wat wel is geweten, is dat het bedrijf een bedrag van 2,3 miljoen dollar (net geen twee miljoen euro) moet neertellen, nadat het beschuldigd werd veiligheidsproblemen in de textielfabrieken niet tijdig in orde te hebben gebracht.

 

Volgens The Guardian zal twee miljoen dollar zal gebruikt worden om problemen bij meer dan 150 textielfabrieken aan te pakken, terwijl de rest naar de vakbonden IndustriALL Global Union en UNI Global Union gaat.Dat geld komt terecht in een fonds dat vakbonden ondersteunt om betere werkomstandigheden te bereiken voor textielarbeiders.

 

Het is de tweede keer op kort tijd dat er een schikking is bereikt met een groot internationaal modemerk, naar aanleiding van hun betrokkenheid bij de slechte werkomstandigheden in de textielindustrie in Bangladesh. Over die eerste schikking, die in december werd bereikt, is nog minder geweten dan over de huidige schikking.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).