Grote kledingmerken sturen kat naar jaarlijkse industrietop in Bangladesh | RetailDetail

Grote kledingmerken sturen kat naar jaarlijkse industrietop in Bangladesh

Grote kledingmerken sturen kat naar jaarlijkse industrietop in Bangladesh
Schonekleren.nl

Vijf grote kledingbedrijven hebben besloten om niet deel te nemen aan de jaarlijkse bijeenkomst van de textielindustrie in Bangladesh. Ze doen dat uit protest tegen de slechte werkomstandigheden in het land en de onderdrukking van de vakbonden.

Onderdrukking vakbonden

H&M, Inditex, C&A, Next en Tchibo hebben allemaal besloten dat ze niet aanwezig willen zijn. Dat doen ze op vraag van de Clean Clothes Campaign. Nochtans waren een aantal medewerkers van die bedrijven aangekondigd als key speakers op de bijeenkomst. De rechtstreekse oorzaak van de beslissing zijn een aantal maatregelen die de regering van Bangladesh en de fabriekseigenaren de voorbije maanden hebben ingevoerd met betrekking tot vakbonden.

 

Zo werden in december maar liefst 34 vakbondsleiders gearresteerd, nadat ze hadden deelgenomen aan acties voor hogere lonen. Veel van hen werden meer dan acht weken vastgehouden, zonder enig bewijs van een misdaad. Toch lopen ze het risico om voor lange tijd in de cel te belanden. Daarnaast werden ook nog eens 1.500 werknemers ontslagen, vanwege hun betrokkenheid bij de protesten. “Er lijkt een doorgedreven inspanning te zijn vanwege de industrie en de regering om elke activiteit die vecht voor de rechten van de werknemers te onderdrukken”, zegt één van de gearresteerde vakbondsleiders.

 

Duidelijk signaal

Internationaal zijn de acties van de regering en de fabriekseigenaars veroordeeld en nu komen dus ook enkele grote textielbedrijven met een duidelijk signaal. H&M, Inditex, C&A, Next en Tchibo vertegenwoordigen immers miljarden euro’s aan aankopen bij de textielfabrieken in Bangladesh en hun afwezigheid op de industrietop in Dhaka is ongetwijfeld een klap.

 

“Met deze boycot van de top, geven een aantal toonaangevende merken een duidelijk signaal aan de BGMEA (Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association) en de autoriteiten in Bangladesh: tenzij alle gearresteerden worden vrijgelaten, ongefundeerde aanklachten worden ingetrokken, en andere daden van intimidatie tegen vakbonden worden gestopt, kunnen zij niet op een geloofwaardige manier deelnemen aan een samenkomst over de ‘duurzame groei’ van de industrie”, schrijft Clean Clothes Campaign.

 

In Bangladesh lijkt zo vier jaar na de ramp bij Rana Plaza nog maar bitter weinig veranderd te zijn. De gebouwen zijn veiliger geworden, maar de werknemers hebben nog steeds een bijzonder laag loon en weinig rechten. Een aantal grote ketens had vorige maand al een brief geschreven aan de Bengaalse premier, waarin ze hun bezorgdheid uitten rond de toestand in het land.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.