Gucci start rechtszaak tegen Forever 21 | RetailDetail

Gucci start rechtszaak tegen Forever 21

Gucci start rechtszaak tegen Forever 21
Shutterstock

Modehuis Gucci heeft besloten om in de Verenigde Staten een rechtszaak te starten tegen modeketen Forever 21. Volgens Gucci heeft de keten immers een specifiek design van het modemerk gekopieerd.

Welles-nietes

De hele zaak is terug te brengen op een aantal kledingstukken die een blauw-rood-blauwe of groen-rood-groene band hebben. Volgens Gucci heeft het een handelsmerk op die combinatie, omdat ze al meer dan vijftig jaar deel uitmaken van de collecties. Forever 21 van zijn kant vindt dat dan weer onzin en heeft eerder zelf al een rechtszaak aangespannen tegen Gucci, nadat het een aantal sommatiebrieven had ontvangen van Gucci, waarin werd geëist dat de kledingstukken die gebruik maakten van de gekleurde banden uit de winkels zouden worden gehaald.

 

Forever 21 had daarom aan het gerecht gevraagd om het handelsmerk van Gucci naar de prullenmand te verwijzen. Bovendien is het van mening dat er helemaal geen sprake kan zijn van verwarring, zoals Gucci beweert, omdat de consument slim genoeg is om te weten dat een kledingstuk bij Forever 21 niets te maken heeft met het Italiaanse modemerk.

 

Gucci komt nu echter met een tegeneis die bestaat uit twee punten: het seponeren van de claim van Forever 21 en het aanpakken van de inbreuk op het handelsmerk van Gucci.

 

“Verwerpelijke uitbuiting”

“Ondanks de poging van Forever 21 om Gucci via een rechtszaak te intimideren om te stoppen met de bescherming van het eigen handelsmerk, is Gucci meer dan ooit vastbesloten om de lang vastgelegde intellectuele eigendom, die aan de kern van de merkidentiteit staat, te beschermen en om eens en voor altijd een einde te maken aan de verwerpelijke uitbuiting van Forever 21 van zijn onderscheidende handelsmerken en die van andere merken die een gelijkaardige piraterij zijn ondergaan”, laat Gucci verstaan in een bericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Uitstel van betaling voor Men At Work

25/06/2018

Multimerkenketen Men At Work heeft van de rechtbank van Oost-Brabant uitstel van betaling gekregen. Er is ook een bewindvoerder aangesteld, die een overnemer moet zoeken. De fysieke winkels blijven voorlopig wel open.

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.