Gucci stuwt winstcijfers luxegroep Kering | RetailDetail

Gucci stuwt winstcijfers luxegroep Kering

Gucci stuwt winstcijfers luxegroep Kering
Shutterstock

De Franse luxegroep Kering heeft er een bijzonder succesvol 2017 opzitten. Niet alleen steeg de omzet met een kwart, maar de nettowinst werd zelfs meer dan verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder.

 

“Spectaculair jaar”

De omzet van Kering kwam in 2017 uit op 15,48 miljard euro: dat is 25% meer dan een jaar eerder. Vooral de luxemerken, die goed zijn voor 10,8 miljard euro omzet, maakten een fikse sprong: zo groeide Gucci met 42% naar 6,2 miljard euro, terwijl ook Yves Saint Laurent met 23% groeide naar 1,5 miljard euro. Gucci heeft er volgens Kering dan ook ‘spectaculair jaar’ opzitten, met een omzet die voor het eerst meer dan 6 miljard euro bedroeg. In West-Europa steeg de vergelijkbare omzet in de eigen winkels van Gucci met maar liefst 57,6%, terwijl Noord-Amerika met een groei van 43,9% niet ver achterbleef.

 

De sterke groei van Gucci betekende dat Yves Saint Laurent tweede viool moest spelen, ondanks een omzetgroei van 23%. Bij Sport & Lifestyle, een segment dat bijna volledig wordt ingepalmd door Puma, steeg de omzet met 12,8% naar 4,4 miljard euro. 4,2 miljard euro kwam op naam van Puma, dat de omzet met 14% zag groeien.

 

“Fenomenale prestatie”

Die omzetgroei heeft ook zijn effect op de winstcijfers van Kering: de EBIT steeg dan ook met 56,3% naar 2,95 miljard euro, terwijl de nettowinst zelfs meer dan verdubbelde, van 813,5 miljoen euro naar 1,79 miljard euro.

 

“Kering presteerde fenomenaal in 2017. We creëerden 3 miljard euro aan extra omzet in een jaar en genereerden meer dan een miljard euro extra op vlak van EBIT”, verklaarde een trotse CEO François-Henri Pinault. “In een blijvend onzekere wereld zullen we waakzaam blijven, maar we zijn er van overtuigd dat we ook dit jaar veel beter zullen kunnen doen dan de rest van de markt.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.