Guess krikt omzet op, maar maakt verlies | RetailDetail

Guess krikt omzet op, maar maakt verlies

Guess krikt omzet op, maar maakt verlies
Shutterstock

Modebedrijf Guess is er in geslaagd om in 2017 de omzet op te krikken, maar het leed wel een verlies van net geen 8 miljoen dollar. Een jaar eerder werd er nog bijna 25 miljoen dollar winst gemaakt.

 

Groei in Europa

De omzet van Guess kwam in 2017 uit op 2,36 miljard dollar (net geen twee miljard euro). Dat is een groei van 7,9% ten opzichte van een jaar eerder, bij gelijke wisselkoersen ging de omzet er met 5,3% op vooruit. In Noord- en Zuid-Amerika daalde de retailomzet nochtans met 10,9%, terwijl wholesale met 2,8% groeide. In Europa kwam de omzet 26,7% hoger uit, waarbij de retailomzet 11% hoger uitkwam. In Azië maakte Guess een sprong van 24,3%.

 

Ondanks de hogere omzet leed Guess toch een nettoverlies van 7,9 miljoen dollar (6,5 miljoen euro). Een jaar eerder was er nog sprake van een winst van 22,8 miljoen dollar (18,5 miljoen euro). Dat verlies is voornamelijk te wijten aan eenmalige kosten en de zwakke resultaten in Amerika.

 

“Ik zie nog steeds heel veel mogelijkheden in Europa en Azië, waar we zullen blijven investeren en waar we willen blijven groeien met dubbele cijfers, terwijl we ook de marges vergroten. We blijven ook werken aan het verbeteren van onze winstgevendheid op de Amerikaanse continenten”, zegt CEO Victor Herrero.

 

Guess verwacht in het huidige boekjaar opnieuw met 7 tot 8 procent te groeien en terug winst te maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.