Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes | RetailDetail

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes
Dafinchi / Shutterstock.com

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Meer variatie in kindermode

De Britse warenhuisketen John Lewis maakte eerder deze maand al bekend dat het in zijn kinderafdeling en in de eigen collectie kinderkleding geen onderscheid meer maakt tussen jongens en meisjes. Ze wil kinderen en ouders op die manier vrijer laten kiezen en seksestereotypen tegengaan.

 

Ook in de winkels van Hema moeten de jongens- en meisjesafdeling plaats ruimen voor een algemene afdeling voor ‘kids’. In 300 van de 700 Hema-winkels is dat nu al het geval. Of Hema het onderscheid tussen de geslachten ook echt laat vallen, is echter nog de vraag. De keten zegt immers vooral meer variatie te willen brengen in de kindercollectie.

 

"We zien een groeiende behoefte aan stoerdere meisjeskleding”, zegt Trevor Perren, inkoopdirecteur kleding bij Hema, over de stap. Op Facebook zou een tienjarig meisje Hema twee jaar geleden aangespoord hebben om stoerder meisjesondergoed in de collectie te brengen. Het typisch ondergoed met roze hartjes was niks voor haar, een mening die door steeds meer jeugdige klanten wordt gedeeld. "Je zult nog steeds roze jurkjes zien bij de Hema. Maar we voegen daar stoerdere meisjeskleding aan toe”, aldus Perren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).