Hermès best bestand tegen het coronavirus

Zijden sjaal van Hermès
Beeld: EQRoy / Shutterstock.com

Hermès lijkt de coronacrisis beter te doorstaan dan veel rivalen: de vergelijkbare omzet daalde ‘maar’ met 7,7% in het eerste kwartaal, en inmiddels zouden de verkopen in China alweer flink aantrekken.

 

Januari telde voor twee

Luxehuis Hermès heeft in zijn eerste kwartaal een omzet van 1,51 miljard euro opgetekend, iets minder dan de 1,61 miljard in dezelfde periode een jaar eerder. Bij constante wisselkoersen kwam het neer op een omzetdaling van 7,7%, maar dat is nog steeds (iets) beter dan de 1,45 miljard euro die analisten hadden verwacht en vooral beduidend beter dan bij concurrenten. Bij rivalen zoals LVMH en Kering daalde de omzet met 15% of meer.

 

Sinds de heropening van de winkels in China zwelt de verkoop daar snel aan: de maker van de Birkin-handtas ziet de verkoop er met dubbele cijfers groeien. Het feit dat Chinezen niet mogen reizen, geeft de binnenlandse verkoop wellicht een duwtje in de rug, denkt CEO Axel Dumas. Chinezen staan er immers om bekend via tussenpersonen luxeproducten goedkoper in Europa te kopen.

 

De relatief veerkrachtige prestaties in het eerste kwartaal zijn ook deels te danken waren aan een "ongelooflijke januarimaand" dankzij het Chinese Nieuwjaar. "Het Chinese Nieuwjaar telt bijna als een dubbele maand," zei Dumas volgens Reuters, hoewel de feestdag dit jaar pal in de Chinese corona-uitbraak lag. Hermès is typisch een van de meest robuuste luxemerken: gezien de grote exclusiviteit van de producten, worden ze bijna als investeringen gezien.

 

Productie gedeeltelijk hervat

De problemen zullen zich evenwel later – in het tweede kwartaal – nog laten voelen, aangezien 75% van de winkels van de groep nog steeds gesloten zijn en ook bijna alle productie-ateliers dicht moesten. Alle 42 Franse fabrieken zijn gesloten, op een parfumfabriek na die nu ontsmettende handgel voor de gezondheidszorg maakt. Sinds 14 april zijn een deel van de productie en logistieke activiteiten wel weer opgestart.

 

Voor de rest van het jaar zegt het luxehuis door te gaan met strategische investeringen, zowel in de productiecapaciteit als in het distributienetwerk, en ook nog dividend uit te keren. Dat dividend verlaagt wel naar 4,55 euro per aandeel, in plaats van de eerder voorziene 5 euro.