Hermès kampt met groeivertraging | RetailDetail

Hermès kampt met groeivertraging

Hermès kampt met groeivertraging

Het Franse luxehuis Hermès zag zijn omzet vorig jaar met 8% stijgen tot 4,8 miljard euro. Dat is minder goed dan de +11% van het jaar voordien, maar wel nog altijd een pak beter dan de +2% van de totale luxemarkt.

 

Aanslagen in Parijs

De groei over heel 2015 had nog een pak hoger kunnen zijn, indien de aanslagen in Parijs geen roet in het eten hadden gegooid. De eerste drie kwartalen klokte Hermès op zijn thuismarkt nog af op een +8,2%, maar het laatste kwartaal ‑ gezien de eindejaarsfeesten traditioneel een topper ‑ viel de groei terug tot amper 1%. Topman Axel Dumas zag de Fransen wel massaal terugkeren rond eindejaar, “maar we blijven de impact voelen van de sterke daling van het toerisme”.

 

Terwijl de verkoop van lederwaren en van de pret-à-porter damescollectie ‑ de eerste van de hand van Nadège Vanhée-Cybulski ‑ er met respectievelijk 13% en 8% (inclusief accessoires) op vooruit gingen, daalde de verkoop van de zijden sjaals en dassen met 1% (en zelfs met 7% in het laatste trimester). De parfumdivisie liet 3% groei optekenen. De verkoop van horloges stabiliseerde maar de juwelen en de nieuwe Home-collectie gingen wel vlotjes over de toonbank (+9%).

 

Regionaal gezien kende Hermès de sterkste groei in Japan (+18%), gevolgd door Europa (+9%) en Amerika (+7%). In Azië (exclusief Japan) bleef de groei beperkt tot 5%.

 

Voorzichtige prognose

Topman Dumas tempert alvast de verwachtingen voor 2016: “Gezien de economische, geopolitieke en financiële onzekerheid wereldwijd zou de verkoop wel eens onder onze gemiddelde groeiverwachting op middellange termijn van om en bij de 8% kunnen uitkomen”. Ook al omdat prijsverhogingen in de huidige context moeilijk liggen, zo valt in Parijs te horen.

 

Al gaan ze bij Hermès niet op hun lauweren rusten: de groep kondigt de opening aan van vier nieuwe luxeboetieks in Rio, Hongkong Airport, Macao en het Chinese Chongquing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.