Hermès leidt van coronavrees af met sterk 2019

Zijden sjaal van luxemerk Hermès in doos met logo

Het Franse luxehuis Hermès wuift de coronazorgen weg: niet alleen pronkt het met knappe jaarresultaten, maar het zegt ook dat de situatie zich mogelijk ook al aan het normaliseren zou zijn in China. Topman Axel Dumas doet zijn best om de beleggers te sussen.

 

Precies zoals verwacht

2019 was een uitstekend jaar voor Hermès, laat het luxehuis weten aan zijn raad van bestuur. De omzet steeg vorig jaar met 15%, dankzij groei in alle regio’s, en klokte af op 6,88 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten zou de omzet met 12% zijn gestegen. De maker van de Birkin-handtas zag de netto-omzet stijgen van 1,41 miljard in 2018 tot 1,53 miljard euro, wat precies overeenkomt met de analistenverwachtingen. De operationele winst kwam uit op 2,34 miljard euro, ten opzichte van 2,13 miljard euro een jaar eerder.

 

Toch steeg in het laatste kwartaal van het afgelopen jaar de omzet met 'slechts' 13,4% tot 1,7 miljard euro, wat minder was dan de 15% omzetgroei een kwartaal eerder. Vooral in Azië zou de verkoop aan het einde van het jaar zijn teruggevallen, met name door de politieke onrust in Hongkong. Niettemin noemen analisten het een sterk kwartaal, in lijn met de verwachtingen. Hermès opende onder meer winkels in New York en San Francisco.

 

Niet (te) bang voor coronavirus

Voor het nieuwe jaar doet Hermès traditiegetrouw geen concrete beloftes: het bedrijf heeft het alleen over ambitieuze omzetdoelstellingen en probeert aandeelhouders vooral gerust te stellen in verband met de coronacrisis. Het lederwarenmerk wijst erop dat 80% van de productie op de Franse thuismarkt gebeurt, al heeft het ook wel enkele kleinere ateliers in het recent getroffen Italië.

 

In China ziet CEO Axel Dumas potentiële normalisering, klinkt het nog: zeven van de elf Chinese winkels van het merk zijn ondertussen weer open. Wat dat precies betekent voor de verkoop is weliswaar nog niet duidelijk, want sommige winkels heropenen wel met beperkte openingsuren. De sussende strategie lijkt niettemin te werken: de beurskoers van het aandeel zakte dit jaar nog maar met 0,3%, terwijl concurrenten zoals Kering en LVMH hun beurswaarde al 8 tot 10% zagen zakken.