Het unieke groeiverhaal van Street One en Cecil

Street One
Foto's CBR Fashion Group

(publireportage) Met de merken Cecil en Street One schrijft CBR Fashion Group een uitzonderlijk verhaal. De modegroep ziet nog flink wat expansiemogelijkheden in de Benelux en is daarom op zoek naar zelfstandige partners die willen bijdragen aan een opmerkelijke successtory. 

 

100 nieuwe winkels

Erg vaak komen Cecil en Street One niet in het nieuws, maar het verhaal is echt wel uniek, vertellen Michael Doerell (head of sales international) en Marc Bierkens (country manager Belux) aan RetailDetail: “Wat wij in 2019 gerealiseerd hebben, verbaast heel wat waarnemers. We hadden in Europa wel 400 bouwprojecten lopen: zo’n 300 shop-in-shop concepten en meer dan 100 nieuwe stand-alone winkels, waarvan 34 in de Benelux, 10 in België. Het gaat om partner stores, wat betekent dat zelfstandige ondernemers geloven in ons concept.”
 

Ook voor 2020 toont het bedrijf zich ambitieus: er is nog heel wat potentieel voor bijkomende winkels en verkooppunten. Wat maakt het succes van Cecil en Street One? “Ons voordeel is dat we ons ten volle kunnen concentreren op ons product en onze consument, wij hebben een stabiel team en worden ondersteund door een investeerder met een langetermijnvisie.”

 

Draagbaar en betaalbaar

Het product is één van de succesfactoren in dit groeiverhaal. De twee merken van de groep zijn complementair en richten zich tot een interessante doelgroep die door andere labels soms wat verwaarloosd wordt: een vrouw van alle leeftijden, die jong van geest is. “Deze consument wil geen high fashion, maar wel elke dag iets leuks om te dragen. Ze verwacht kwaliteit met oog voor detail.”
 

Street One onderscheidt zich met vlot draagbare en betaalbare dameskledij voor elke dag. Makkelijk te combineren stukken met een vrouwelijke, hedendaagse look, een uitstekende kwaliteit en perfecte pasvormen. Cecil heeft een wat sportiever karakter: typerend voor het merk zijn de comfortabele pasvormen en de flatterende snit. “Dit is een modemerk voor iedereen, dat ook grotere maten beschikbaar heeft. We hebben een zeer trouw publiek, er zijn maar weinig alternatieven in dit marktsegment.”
 

Cecil en Street One brengen elk wel twaalf collecties per jaar op de markt. “Tussen bestelling en levering zitten slechts 90 dagen, wat een zeer concurrentiële termijn is in ons segment. Bovendien bieden we een groot pakket ‘never out-of-stock’- en ‘quick response’-artikelen waarmee winkeliers flexibel hun voorraden kunnen aanvullen. Die items zijn goed voor een groot aandeel van de winkelomzet. Door deze manier van werken hebben ondernemers minder last van slapend kapitaal. Wij weten op elk moment exact welk artikel er verkocht wordt: welk model, welke kleur, welke maat… en we kunnen daardoor ook snel reageren.”

 

Expansiekansen

In België en Luxemburg zijn Cecil en Street One nu aanwezig in ongeveer 280 verkooppunten, in Nederland zijn het er 550. Die cijfers slaan op alle verkoopkanalen opgeteld: multimerkenwinkels, standalone winkels en shop-in-shops. “Er is nog veel expansiepotentieel in België: doordat we kleinere winkels openen, zijn we flexibel en liggen er veel mogelijkheden open.” De winkels zijn 100 à 150 vierkante meter groot. “Dat is ons DNA, dat concept is altijd onveranderd gebleven.” Qua inrichting ogen de verkooppunten warm, met gebruik van hout en kwaliteitsmaterialen.
 

Het bedrijf opent boetieks van Street One, van Cecil of van beide merken in één winkel. “Onze kracht zit in de focus op deze twee merken. We hoeven onze aandacht niet te versnipperen over tien verschillende collecties, voor mannen, kinderen, klassiek, sportief… Bovendien zijn onze merken complementair. In het winkelcentrum Knauf Shopping in het Luxemburgse Pommerloch bijvoorbeeld, hebben we zowel een winkel van Street One als van Cecil. Ze beconcurreren elkaar niet, ze vullen elkaar aan.”
 

Welke type locaties verkiest CBR Fashion? “We waken erover dat onze partners geld kunnen verdienen, we kijken naar de balans tussen kosten en opbrengsten. Dat onderzoeken we nauwgezet, we rekenen ons niet rijk. Daarom opteren we voor interessante, goed gelegen panden die ook betaalbaar zijn, zodat ondernemers vanaf de eerste winkel winst kunnen maken. De vastgoedmarkt verandert wel: winkelcentra tonen zich flexibel, ze kijken naar een evenwichtige mix, en dat biedt opportuniteiten. Met onze merken voegen we iets toe aan het bestaande aanbod. In shoppingcenters zijn er nog wel wat kleinere panden beschikbaar. We kunnen bovendien snel schakelen: onze systemen laten toe om op korte termijn winkels te openen en met de juiste collecties te vullen.”

 

Gedreven lokale partners

Voor zowel Cecil als Street One is de retailer nu op zoek naar partners die willen meestappen in het groeiverhaal. Bestaat er zoiets als een ideaal profiel? “We hebben liefst mensen met ervaring en lokale marktkennis, maar gedrevenheid is minstens even belangrijk. Soms begint het met een shop-in-shop van 30 vierkante meter in een bestaande winkel, met ons meubilair, waarna de ondernemer dan een eigen winkel opent als store partner of multibrand partner met de twee merken. We zien ook dat mensen uit de verkoop de drang voelen om voor zichzelf te beginnen en een winkel te openen. Met gedreven, gemotiveerde salespersonen werken we graag samen. We kijken voor elke locatie naar de passende investering, dus je kan op korte termijn geld verdienen. Wanneer de zaken goed gaan, openen ondernemers vervolgens meer winkels. We zien dat bestaande partners doorgroeien, en dat vinden wij prima: ons succesverhaal is grotendeels te danken aan een goede samenwerking met gedreven, lokale partners.”

 

Over CBR Fashion Group

Het moederbedrijf achter modemerken Cecil en Street One, CBR Fashion Group, is één van de drie grootste damesmodespelers in Duitsland, met 1200 medewerkers. De merken van de groep zijn aanwezig in zowat 8.200 verkooppunten in 19 Europese landen. De omzet bedroeg 565 miljoen euro in het boekjaar 2018. Sinds begin 2018 is het bedrijf in handen van investeringsmaatschappij Alteri Investors.

 

Ook interesse om samen te werken met Cecil en/of Street One? Dat kan als multimerkenpartner, met een shop-in-shop formule of als volwaardige store partner. Contacteer country manager Marc Bierkens: Marc.Bierkens@de.street-one.com

Voor praktische vragen kan u terecht bij het CBR Fashion Service Team:

Schaliënhoevedreef 20 C, 2800 Mechelen - Tel: +32 15 29 90 00

Bezoek onze showrooms: Fashion Gardens – Atomiumlaan 1, 1020 Brussel