H&M blijft groeien, maar hoe lang nog?

H&M blijft inzetten op transformatie, zoals de opening van een nieuwe flagshipstore in Parijs.

De Zweedse modereus H&M groeit voor het vijfde kwartaal op rij: de omzet klom in de periode tot eind mei 11% hoger. Toch is er nog veel werk aan de winkel, geeft de kledinggigant zelf toe.

 

6% zonder wisselkoersen

In het voorbije tweede kwartaal, van maart tot eind mei, zag de groep zijn omzet stijgen naar 57,5 miljard Zweedse kroon (zo’n 5,4 miljard euro). Zonder wisselkoerseffecten zou het verkoopcijfer met 6% omhoog zijn gegaan. Het is het vijfde kwartaal van groei op rij voor de Zweden.

 

De modesector blijft snel veranderen, zegt de groep daar zelf over, en nu zowel de verkopen als de klanttevredenheid stijgen, zet de modegroep naar eigen zeggen nog sterker in op transformatie. Die heeft H&M ingezet omdat het kampt met te grote voorraden en sterke prijsverlagingen, maar dat alles "gaat de goeie richting uit". Wel is er nog veel werk voor de boeg en zijn er nog veel uitdagingen, aldus CEO Karl-Johan Persson.

 

Analisten zien groei weer vertragen

Volledige kwartaalcijfers geeft de Zweedse modereus pas eind juni vrij. Analisten vrezen echter dat de verkondigde omzetcijfers maar een deel van het verhaal zijn: in april en mei zou de omzetgroei vertraagd zijn, bericht Bloomberg. Waar in maart 7% omzetgroei zou zijn gehaald, liep dat in april en mei terug tot 5,5%, klinkt de analyse. Vermoedelijk zijn dan ook de voorraden weer gestegen (hoewel H&M die al jaren probeert terug te dringen), met stagnerende winstcijfers tot gevolg. 

 

Hoewel H&M zelf niet reageert op deze schattingen en de wel officieel bekendgemaakte omzet hoger ligt dan verwacht, kreeg het aandeel meteen een tikje neerwaarts op de beurs. Ook andere moderetailers moeten een moeilijk kwartaal bekennen. Wel wist grote rivaal Inditex te verrassen met een robuuste prestatie in het afgelopen voorjaar.