H&M blijft omstandigheden bij producenten verbeteren | RetailDetail

H&M blijft omstandigheden bij producenten verbeteren

H&M blijft omstandigheden bij producenten verbeteren

Het Zweedse modeconcern H&M heeft in een reactie laten weten dat het nog steeds samenwerkt met vakbonden en regeringen om de werkomstandigheden bij zijn leveranciers te verbeteren. Dat deed het nadat een rapport enkele slechte situaties aanwees in Indië en Cambodja.

 

“H&M komt afspraken niet na”

Het rapport van de Asia Floor Wage Alliance (AFWA) toonde onder andere aan dat er nog steeds problemen zijn bij textielfabrieken in Indië en Cambodja. Arbeiders in Delhi en Phnom Penh hebben volgens het rapport nog steeds te maken met lage lonen, contracten van beperkte duur, gedwongen overuren en het verlies van banen bij zwangerschap.

 

De AFWA beschuldigde vervolgens H&M ervan dat het zijn afspraken niet nakwam. Na de ramp bij Rana Plaza had het Zweedse bedrijf immers beloofd dat het de omstandigheden bij zijn producenten wilde aanpakken.

 

Bij H&M wijzen ze er echter op dat ze nog steeds werk maken van verbeteringen, maar dat ze het ook niet alleen kunnen. “De problemen die worden aangewezen in het rapport omvatten de hele industrie. Ze zijn vaak te moeilijk om door één bedrijf alleen op te lossen en wij geloven dan ook dat enkel samenwerking een oplossing kan bieden”, zegt een woordvoerder aan Inside Retail.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Moederbedrijf Brantano wil snel naar Brusselse beurs

13/06/2018

FNG Group zou al tegen midden juli op de Brusselse beurs willen noteren. Daarbij hoopt het een fors bedrag vers geld op te halen om te investeren in de verdere ombouw en expansie van Brantano.  

De smartphone kiest jouw cadeaus op Zalando

06/06/2018

Je smartphone vragen om een cadeautje te zoeken op Zalando, het kan vanaf dit najaar. Zalando en Google werken samen aan een chatbot voor de virtuele Google Assistant, die in elke Android-smartphone zit. De bot helpt je cadeaus kiezen.