H&M boekt omzetverlies van 4% in tweede kwartaal

H&M boekt omzetverlies van 4% in tweede kwartaal

De Zweedse kledingketen Hennes & Mauritz (H&M) trapt op zijn adem. Dat blijkt uit de kwartaalupdate die het bedrijf zopas heeft bekendgemaakt. Inclusief btw boekte H&M in zijn tweede kwartaal weliswaar 5% meer omzet, op vergelijkbare basis gingen de verkopen met 4% achteruit.

H&M lijdt onder sterke Zweedse kroon

In zijn volledige tweede kwartaal, dat van 1 maart tot eind mei liep, heeft H&M een omzet van 36,9 miljard Zweedse kroon gerealiseerd, of omgerekend zo'n 4,2 miljard euro. Zonder btw kwam dat neer op 31,6 miljard Zweedse kroon, ofte 3,6 miljard euro.

 

In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar betekent dit een omzetstijging (inclusief btw) van 5%, maar een daling op vergelijkbare basis met 4%.

 

Hennes & Mauritz wijt de tegenvallende resultaten echter voor een groot deel aan ongunstige wisselkoerseffecten, aangezien de Zweedse kroon in het afgelopen kwartaal steeds sterker werd ten opzichte van de munteenheden van de "meeste andere verkoopmarkten", waarmee de moderetailer vooral op de zwakkere euro doelt.

 

"Ter illustratie: het omzetcijfer van 36,9 miljard Zweedse kroon zou ongeveer 1,8 miljard Zweedse kroon (207,45 miljoen euro) hoger hebben gelegen aan dezelfde wisselkoersen als in het tweede kwartaal van 2012", verdedigt de keten zijn punt.


Expansie als uitweg

Naar het einde van het kwartaal toe, was er al enige beterschap in zicht, zij het nog bescheiden: in mei 2013 steeg de totale omzet van H&M Group inclusief btw in lokale deviezen met 9% tegenover dezelfde maand een jaar eerder. De verkoop op vergelijkbare basis was vlak.

 

De modeketen telde eind mei alles samen 2.908 winkels; een jaar eerder waren er dat maar 2.575. Na de tegenvallende resultaten van het eerste kwartaal hadden de Zweden al laten weten sneller meer winkels te willen openen om het tij te keren. De huidige resultaten onderstrepen die noodzaak meer dan ooit.

 

Ook rivaal Inditex maakte deze week tegenvallende resultaten bekend, wat meer en meer de vraag doet rijzen of het einde van de glorietijd van de grote fast-fashionketens niet stilaan in zicht is. Het is trouwens eveneens veelzeggend dat online moderetailer Asos tot nu toe als zowat enige weet te ontsnappen aan de crisis in de modebranche , met een omzetgroei van liefst 45% in het voorbije kwartaal.

 

 

- Karin Bosteels & Pauline Neerman

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe formule The Sting gelanceerd in Amsterdam

25/09/2017

In Amsterdam is de eerste vestiging van Cotton Club geopend, de nieuwe formule van The Sting. Cotton Club is een nieuw damesmodelabel dat vooral casual mode met een mediterrane toets aanbiedt.

McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Back to top