H&M boekt omzetverlies van 4% in tweede kwartaal

H&M boekt omzetverlies van 4% in tweede kwartaal

De Zweedse kledingketen Hennes & Mauritz (H&M) trapt op zijn adem. Dat blijkt uit de kwartaalupdate die het bedrijf zopas heeft bekendgemaakt. Inclusief btw boekte H&M in zijn tweede kwartaal weliswaar 5% meer omzet, op vergelijkbare basis gingen de verkopen met 4% achteruit.

H&M lijdt onder sterke Zweedse kroon

In zijn volledige tweede kwartaal, dat van 1 maart tot eind mei liep, heeft H&M een omzet van 36,9 miljard Zweedse kroon gerealiseerd, of omgerekend zo'n 4,2 miljard euro. Zonder btw kwam dat neer op 31,6 miljard Zweedse kroon, ofte 3,6 miljard euro.

 

In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar betekent dit een omzetstijging (inclusief btw) van 5%, maar een daling op vergelijkbare basis met 4%.

 

Hennes & Mauritz wijt de tegenvallende resultaten echter voor een groot deel aan ongunstige wisselkoerseffecten, aangezien de Zweedse kroon in het afgelopen kwartaal steeds sterker werd ten opzichte van de munteenheden van de "meeste andere verkoopmarkten", waarmee de moderetailer vooral op de zwakkere euro doelt.

 

"Ter illustratie: het omzetcijfer van 36,9 miljard Zweedse kroon zou ongeveer 1,8 miljard Zweedse kroon (207,45 miljoen euro) hoger hebben gelegen aan dezelfde wisselkoersen als in het tweede kwartaal van 2012", verdedigt de keten zijn punt.


Expansie als uitweg

Naar het einde van het kwartaal toe, was er al enige beterschap in zicht, zij het nog bescheiden: in mei 2013 steeg de totale omzet van H&M Group inclusief btw in lokale deviezen met 9% tegenover dezelfde maand een jaar eerder. De verkoop op vergelijkbare basis was vlak.

 

De modeketen telde eind mei alles samen 2.908 winkels; een jaar eerder waren er dat maar 2.575. Na de tegenvallende resultaten van het eerste kwartaal hadden de Zweden al laten weten sneller meer winkels te willen openen om het tij te keren. De huidige resultaten onderstrepen die noodzaak meer dan ooit.

 

Ook rivaal Inditex maakte deze week tegenvallende resultaten bekend, wat meer en meer de vraag doet rijzen of het einde van de glorietijd van de grote fast-fashionketens niet stilaan in zicht is. Het is trouwens eveneens veelzeggend dat online moderetailer Asos tot nu toe als zowat enige weet te ontsnappen aan de crisis in de modebranche , met een omzetgroei van liefst 45% in het voorbije kwartaal.

 

 

- Karin Bosteels & Pauline Neerman

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Desigual krijgt fikse tik in eerste drie kwartalen

14/11/2017

De Spaanse modeketen Desigual heeft in de eerste drie kwartalen van 2017 een tik gekregen van meer dan 10%. Vooral in Europa, waar de keten vrijwel al zijn omzet haalt, waren de resultaten teleurstellend.

Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht

13/11/2017

De Zweedse winkelketen H&M mag ook in de toekomst geen parallelle streepjes zetten op zijn (sport)kleding. Die lijken te sterk op de drie strepen van Adidas, zo besliste een rechtbank in Den Haag.

Athleisure: ‘sporty chic’ in opmars

10/11/2017

Athleisure, de trend die sportkledij met doordeweekse outfits verzoent, heeft eigenhandig de Amerikaanse modesector uit het slop getrokken. Ook Europa volgt nu. Is het een hype of gaat athleisure het mode- en winkelbeeld bepalen?

Sterk derde kwartaal voor Adidas

10/11/2017

Sportkledingfabrikant Adidas heeft er een sterk derde kwartaal opzitten. De groei vertraagde dan wel ten opzichte van het vorige kwartaal, maar de operationele winst oversteeg de verwachtingen van analisten.

Back to top