H&M geeft Bengaalse arbeiders hoger loon | RetailDetail

H&M geeft Bengaalse arbeiders hoger loon

H&M geeft Bengaalse arbeiders hoger loon

H&M gaat vanaf volgend jaar twee fabrieken in Bangladesh en één in Cambodja ondersteunen, zodat de textielarbeiders een leefbaar loon kunnen krijgen. Het Zweedse bedrijf wil dat tegen 2018 al zijn 750 fabrieken een deftig loon betalen aan hun arbeiders.

Fair Wage Method

H&M gaat aandringen bij fabrikanten om gebruik te maken van de Fair Wage Method, die aan de hand van de basisbehoeften van een werknemer een loon opstelt, dat op vaste tijdstippen wordt herbekeken. Bij H&M zou het in totaal gaan over 850.000 werknemers die zo een hoger loon krijgen. "We zijn bereid om meer te betalen zodat onze leveranciers hogere lonen kunnen betalen," kondigde duurzaamheidsverantwoordelijke Helena Helmersson aan.

 

H&M gaat ook proberen om regeringen te overtuigen om het minimumloon te verhogen. "Het zal jaren duren om een leefbaar loon in Bangladesh te krijgen, maar ik heb meer hoop nu alle belanghebbenden worden betrokken: de vakbonden, werknemers, leveranciers en de overheid," zei Helmersson tegen AFP.

 

Mogelijke prijsverhoging als gevolg

Helmersson zegt wel dat de loonsverhoging op lange termijn ook een prijsverhoging kan worden voor de klanten, maar besluit dat die zich voorlopig nog geen zorgen moeten maken.

 

Campagnegroep Labour Behind The Label juicht het initiatief toe, maar is voorlopig nog afwachtend over de resultaten. "Het is goed dat bedrijven dit soort beloftes maken, maar het moet nog blijken wat het daadwerkelijk gaat opleveren, zo lang de keten niet in kaart brengt hoe hoog het leefbaar loon precies is," aldus een woordvoerder tegen The Guardian.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).