H&M investeert in bedrijf rond duurzame mode | RetailDetail

H&M investeert in recyclage van oude kleding

H&M investeert in recyclage van oude kleding
Re:newcell

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

“Cyclus dichtgemaakt”

Dankzij de technologie van Re:newcell kan van oude kleding een nieuw biologisch afbreekbaar materiaal gemaakt worden, dat in de textielindustrie gebruikt kan worden als een nieuwe textielvezel. “Dit is de link die gemist werd in de productiecyclus. Re:newcell heeft de cyclus nu volledig dichtgemaakt”, zegt een trotse CEO Mattias Jonsson. “De manier waarop mode wordt geproduceerd en geconsumeerd kan zo hopelijk in de toekomst worden omgevormd naar een oneindige lus.”

 

Re:newcell verwerkt in zijn fabriek in Kristinehamn in Zweden gebruikte kleding en overschotten van de textielindustrie. Zo komt er minder textiel in de afvalberg terecht. Ook het gebruik van chemicaliën en water gebeurt bij het bedrijf op een volledig duurzame manier. Momenteel kan er per jaar 7.000 ton Re:newcell pulp worden geproduceerd, maar extra productiesites staan al op de planning.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Uitstel van betaling voor Men At Work

25/06/2018

Multimerkenketen Men At Work heeft van de rechtbank van Oost-Brabant uitstel van betaling gekregen. Er is ook een bewindvoerder aangesteld, die een overnemer moet zoeken. De fysieke winkels blijven voorlopig wel open.

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.