H&M investeert in recyclage van oude kleding

H&M investeert in recyclage van oude kleding
Re:newcell

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

“Cyclus dichtgemaakt”

Dankzij de technologie van Re:newcell kan van oude kleding een nieuw biologisch afbreekbaar materiaal gemaakt worden, dat in de textielindustrie gebruikt kan worden als een nieuwe textielvezel. “Dit is de link die gemist werd in de productiecyclus. Re:newcell heeft de cyclus nu volledig dichtgemaakt”, zegt een trotse CEO Mattias Jonsson. “De manier waarop mode wordt geproduceerd en geconsumeerd kan zo hopelijk in de toekomst worden omgevormd naar een oneindige lus.”

 

Re:newcell verwerkt in zijn fabriek in Kristinehamn in Zweden gebruikte kleding en overschotten van de textielindustrie. Zo komt er minder textiel in de afvalberg terecht. Ook het gebruik van chemicaliën en water gebeurt bij het bedrijf op een volledig duurzame manier. Momenteel kan er per jaar 7.000 ton Re:newcell pulp worden geproduceerd, maar extra productiesites staan al op de planning.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Back to top