H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding
ADAY

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

Duurzame basisstukken

ADAY werd in 2015 opgericht en mikt op dameskleding die op verschillende manieren kan worden gedragen en die op een duurzame manier wordt geproduceerd. De kledingstukken bevatten ook een aantal elementen die vooral worden geassocieerd met sportkleding: zo zijn ze vocht afdrijvend, kreuken ze niet en bieden ze bescherming tegen uv-stralen en chloor. De collecties kunnen het hele jaar door gedragen worden: op dat vlak vertonen ze veel gelijkenissen met Arket van de H&M Group, dat ook functionele en duurzame basisartikelen aanbiedt.

 

“Onze uitdaging was om uit te zoeken hoe we ‘performance’ konden creëren, maar op een onzichtbare en minimalistische manier om zo mooie basisstukken te maken die vrouwen kunnen dragen”, zegt Nina Faulhaber, medeoprichter van ADAY. Het bedrijf investeert dan ook veel in onderzoek naar duurzame stoffen en daarvoor heeft het dus extra investeringen nodig. Eerder haalde het ook al 1,1 miljoen dollar (930.000 euro) op. Om het duurzaamheidsaspect van de kleding te onderstrepen, maakt het gebruik van modellen die zich actief inzetten voor een meer duurzame wereld.

 

90% van de omzet wordt gehaald via de online verkoop, terwijl het met de hulp van pop-upwinkels bij het grote publiek bekend probeert te worden. In 2018 staat er ook een eerste eigen winkel op de planning.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Back to top